سازه های حفاظتی در ساختمان سازی http://ariya.zarinblog.ir بررسی سازه های حفاظتی در ساختمان سازی ،انواع حفاظ های مورد استفاده در صنعت امنیت ساختمان Tue, 15 Jan 2019 11:58:05 +0000 fa-IR hourly 1 تولید پروفیل های پالترود شده برای استفاده در پنجره های مرتفع http://ariya.zarinblog.ir/2019/01/15/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%db%8c%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81/ http://ariya.zarinblog.ir/2019/01/15/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%db%8c%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81/#respond Tue, 15 Jan 2019 11:58:05 +0000 http://ariya.zarinblog.ir/?p=14 با استفاده از رزین تقویت شده با الیاف شیشه، تولید کنندگان می توانند با فناوری پالتروژن برای اماکن تجاری مرتفع پروفیل قاب پنجره تولید کنند و در بازار ساخت و ساز جایگاه برتری پیدا کنند. طبق آماری که انجمن طراحان داخلی آمریکا منتشر کرده است، در سالهای آتی تولید پروفیل پنجره به شدت افزایش پیدا […]

نوشته تولید پروفیل های پالترود شده برای استفاده در پنجره های مرتفع اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>

با استفاده از رزین تقویت شده با الیاف شیشه، تولید کنندگان می توانند با فناوری پالتروژن برای اماکن تجاری مرتفع پروفیل قاب پنجره تولید کنند و در بازار ساخت و ساز جایگاه برتری پیدا کنند. طبق آماری که انجمن طراحان داخلی آمریکا منتشر کرده است، در سالهای آتی تولید پروفیل پنجره به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. در این گزارش آمده است که به مدت ده سال تولید کنندگان در و پنجره و حفاظ پنجره آهنی و دیگر اجزای ساختمانی با فراز و نشیب های بی سابقه ای روبرو بوده اند. در سال 2005 میلادی، کشور آمریکا در مجموع 5/70 میلیون عدد انواع مختلف پنجره تولید نمود اما در سال 2009 میلادی این میزان 45 درصد کاهش یافت و به 9/38 میلیون عدد رسید. خبر خوش این است که در سال های اخیر بازار پنجره مجدداً رونق گرفته است. به عنوان مثال در سال 2011 میلادی 7/42 میلیون عدد پنجره در آمریکا تولید شد و قرار است که در سال جاری بیش از 48 میلیون عدد پنجره تولید گردد. از کل 7/42 میلیون پنجره ای که در سال 2011 میلادی تولید شد، 4/29 میلیون پنجره از جنس وینیل بود که حدود 69 درصد بازار پنجره را به خود اختصاص داد. پنجره های چوبی با روکش وینیل یا فلز (20 درصد) و پنجره های آلومینیومی (6درصد) به ترتیب در بازار پنجره رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. 2/1 میلیون عدد پروفیل و قاب پنجره از جنس الیاف شیشه نیز 3% کل بازار پنجره را در اختیار داشتند.

در سال 2011 میلادی بیش از دو برابر سال 2009 میلادی پنجره هایی از جنس الیاف شیشه تولید شد و تا سال 2014 میلادی هم سالانه 6/2 میلیون عدد از این پنجره ها تولید خواهد شد. افزایش تقاضا برای پنجره هایی با کارایی بالا باعث شده است تا در فرآیند پالترود کردن پروفیل پنجره نوآوری هایی ایجاد گردد تا به این وسیله بتوان قاب پنجره هایی از جنس الیاف شیشه که با فرآیند پالتروژن تولید می شوند نسبت به پنجره های چوبی یا پی وی سی که هنوز بازار ساخت و ساز اماکن مسکونی را در قبضه خود دارند، از استحکام ابعادی، مقاومت در برابر ضربع و دوام بیشتری برخوردار می باشند ضمن اینکه رنگ آنها نیز ثابت می ماند. پنجذه های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه در برابر گرما از خود مقاومت زیادی نشان می دهند به همین دلیل انتظار می رود که در بازار ساخت و سازهای واحدهای تجاری مرتفع جایگزین پنجره های آلومینیومی کردند و دوام و زیبایی این اماکن را افزایش دهند.

الیاف شیشه رسانایی گرمایی پایینی دارند بنابراین می توان با استفاده از آنها پنجره هایی تولید نمود که ضریب انتقال حرارت آنها یک دوم یا یک سوم پنجره های آلومینیومی باشد. به علاوه انرژی مصرفی برای تولید پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه یک پنجاهم انرژی است که برای استخراج آلومینیوم از بوکسیت (سنگ معدن فلز آلومینیوم) صرف می شود. بنابراین با استفاده از پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه ارزان تر تمام می شود که این امر، هم به نفع تولید کننده هم به نفع مشتری خواهد بود ضمن اینکه به محیط زیست هم آسیب کمتری می رسد. از آنجا که طی ده سال گذشته قیمت سوخت همواره افزایش داشته است،طراحان و مالکان ساختمان ها دریافته اند که به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی می توانند قاب های آلومینیومی را با نمونه کامپوزیتی جایگزین کنند.البته از زمانی که قرار شد در شهرهای بزرگی نظیر نیویورک برنامه “ساختمان سبز” (ساختمان هایی که انرژی کمتری هدر می دهند) اجرا گردد، دست اندکاران احداث ساختمان به فکر استفاده از پروفیل کامپوزیتی افتاده بودند. طرفداران برنامه “ساختمان سبز” و مالکانی که خواهان شرکت در این برنامه بودند، برای تولید کنندگان مواد اولیه این پروفیل ها و برای تولید کنندگان پروفیل های مذکور فرصت گرانبهایی را ایجاد نمودند.

شرکت سیریس انرژی (واقع در ایالت کالیفرنیا) یکی از پیشگامان تولید پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه می باشد آقای رابرت کلارک، مدیر فروش شرکت مذکور اظهار داشت: “شرکت ما پروژه ای در دست اجرا دارد که در آن باید هر چه زودتر پنجره های تمام واحدهای تجاری کالیفرنیا را با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگزین کنند.” حدود دو سال پیش شرکت سیریس انرژی برخی از پنجره های چوبی و فولادی دو ساختمان سه طبقه دانشگاه کلورادو یعنی خوابگاه دانشجویان و موزه تاریخ طبیعی  را با پروفیل های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگزین نمود. لازم به ذکر است خوابگاه دانشجویان که در ساختمان وودبری قرار گرفته است یکی از قدیمی ترین بناهای این دانشگاه می باشد که در قرن 19 میلادی احداث شده است و موزه تاریخ طبیعی نیز در ساختمان بروس کرتی دانشگاه قرار دارد. در خوابگاه دانشجویان هشت پنجره فولادی و آلومینیومی با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگزین شدند و در موزه تاریخ طبیعی نیز به جای هشتاد و چهار قاب چوبی به رنگ بژ، از پروفیل های جدید استفاده گردید. قاب های پلیمری توسط شرکت اینلاین (واقع در کانادا) و با فرآیند پالتروژن ساخته شدند و در سایت شرکت سیریس انرژی که 3،344 متر مربع مساحت دارد و در شهر کلورادو مستقر می باشد، مونتاژ گشتند.

پنجره

سومین پروژه ای که در دانشگاه کلورادو اجرا گشت مربوط به سال 2009 مسلادی است که در آن شرکت سیریس انرژی با اتفاده از قاب های سری 400 شرکت اینلاین تمام پنجره های رو به خیابان دانشکده هنرهای تجسمی را با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگرین نمود. لازم به ذکر است که اجرای پروژه مذکور 63 میلیون دلار هزینه برداشت. 60% پروفیل هایی که در این سه پروژه مورد استفاده قرار گرفتند از رووینگ الیاف شیشه نوع E، رزین پلی استر و افزودنی های شیمیایی دیگر تشکیل شده بود. ضمناً زوایا و لبه های این پروفیل ها با مت الیاف شیشه تقویت شده بودند.
دانشگاه کلورادو با شرکت لارسون اینجینیرنگ (واقع در شیکاگو) قراردادی امضا کرد مبنی بر اینکه شرکت مذکور بر این سه پروژه نظارت داشته باشد تا در پروفیل هایی که با فرآیند پالتروژن شرکت اینلاین تولید شده بودند، استانداردهای بین المللی ساخت و ساز رعایت گردد  و سازه های مذکور یتوانند بار باد را تا سرعت 177 کیلومتر بر ساعت تحمل کنند. از آنجا که دانشگاه کلورادو در دامنه رشته کوههای راکی قرار دارد و هر چند وقت یکبار در معرض وزش بادهای شدیدی با سرعت 129 الی 161 کیلومتر بر ساعت قرار می گیرد، باید سازه های ساختمانی که در آن بکار می روند بار باد را به خوبی تحمل کنند.

از این رو در آن زمان استفاده از پروفیل های پالترود شده الیاف شیشه با چالش هایی روبرو بود زیرا استحکام این پروفیل ها در جهت عرضی تنها 25% استحکام آنها در جهت طولی می باشد. این نقیصه باعث می گردد که پروفیل های بلند پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه بیشار از پروفیل های آلومینیومی و فولادی دچار شکست شوند و از آنجا که طول برخی از پنجره های دانشگاه کلورادو به 330 سانتیمتر هم می رسید، در هر سه پروژه قسمت های حساس پروفیل های کامپوزیت الیاف شیشه با فولاد تقویت شدند. البته ضخامت لایه فولادی را تا جایی که امکان داشت کم گرفتند تا از اتلاف گرما جلوگیری شود.
در هر سه پروژه دانشگاه کلورادو قاب های پروفیل کامپوزیت الیاف شیشه نسبت به قاب های آلومینیومی عایق صوت بهتری بودند. در ساختمان بروس کرتیس که باید میزان رطوبت بالا نگاه داشته می شد (بیش از 40 درصد) تا حیوانت تاکسیدر می شده (خشک شده) داخل آن سالم باقی بمانند، مقاومت بالای پروفیل ها در برابر گرما باعث می شد روی آنها بخار آب تشکیل نشود اما پنجره های آلومینیومی از این مزیت بی بهره بودند و دچار پوسیدگی می شدند.
همرنگ درآوردن پروفیل های کامپوزیتی با سایر پنجره های دانشگاه نیز کار مشکلی نبود. در خوابگاه دانشجویان و موزه تاریخ طبیعی دانشگاه کلورادو قاب ها و ساش های (لنگه) پنجره های جدید دقیقاً همرنگ پنجره های قبلی درآمد. برای زیباسازی، در برخی از پنجره های دانشکده هنرهای تجسمی از قاب های آلومینیومی ترمال بریک (مخصوص شیشه های دوجداره) استفاده شده بود. آقای کلارک اظهار داشت: “آنقدر رنگ بنز پروفیل های جدید به رنگ قاب ترمال بریک زیر آنها نزدیک بود که هیچ کس نمی توانست تشخیص دهد دو پنجره مجاور هم، یکی از جنس آلومینیوم و دیگری از کامپوزیت الیاف شیشه است.”

 

نسبت ترکیبی که در پروفیل های جدید رعایت شد، باعث گردید کارایی آنها افزایش یابد

پنجره

 

 

علیرغم موفقیت هایی که در تولید پروفیل های کامپوزیت الیاف شیشه وجود داشت، مهندسان می توانند فقط در واحدهای تجاری کمتر از چهار طبقه از پروفیل های مذکور استفاده نمایند، در صورتیکه خواص سازه ای رزین پلی استر موجود در این پروفیل ها ارتقاء می یافت و این رزین از انتشار حریق و دود به طور چشمگیری جلوگیری می کرد، آنگاه می توانستند در واحدهای تجاری مرتفع نیز از آنها استفاده کنند. به همین منظور طی دهه گذشته تولید کنندگان پنجره روی برنامه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری هنگفتی کردند تا بتوانند به رزین مناسبی دست پیدا کنند که در واحدهای تجاری مرتفع از کارایی بالایی برخوردار باشد و هم اکنون نیز نتیجه تحقیقات مذکور به ثمر نشسته است. اخیراً چند ماده جدید تولید شده است که برای پروفیل های کامپوزیت الیاف شیشه بازار جدیدی ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال اخیراً شرکت اینلاین یک رزین پلی استر جدید تولید نموده است که خواص آن مطابق محصولات درجه B استاندارد ASTM E84-12 می باشد و از گسترش حریق و دود جلوگیری می کند.

پروفیل هایی که در آن ها رزین مذکور به کار رفته است، آزمایش هایی را پشت سر گذرانده اند که ثابت می کند هنگام حریق سطح آنها آتش نمی گیرد. شرکت اینلاین یکی از دو شرکت تولید کننده پنجره در آمریکای شمالی است (شرکت دیگر آرکیتکچرال فایبرگلاس است که در اوهایو مستقر می باشد) که در پنجره هایی که تولید می کند از رزین پلی استر و الیاف شیشه تقویت کننده استفاده شده است و خواص آن مطابق درجه B استاندارد ASTM E84-12 می باشد. طبق استاندارد بین المللی ساخت و ساز که در سال 2009 میلادی به روز شده است، در صورتیکه 10% دیوارهای خارجی ساختمان ها از پنجره های پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه تشکیل شده باشد، باید خواص مکانیکی این پنجره ها طبق درجه B استاندارد ASTM E84-12 باشد و اگر بیش از 10% دیوارهای خارجی ساختمان ها از پنجره های مذکور تشکیل شده باشد، باید خواص مکانیکی آنها طبق درجه A استاندارد ASTM E84-12 باشد. طبق درجه B استاندارد ASTM E84-12 ، ضریب انتقال حرارت موادی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند باید بین 25 الی 75 باشد. نتایج آزمایش هایی که طبق استاندارد مذکور صورت گرفت حاکی از آن است که ضریب انتقال حرارت رزین پلی استر شرکت اینلاین30 می باشد. به گفته آقای آنتونی بارتولینی، مدیر فروش شرکت اینلاین، تولید رزین جدید از لحاظ فنی با چالش هایی همراه بود زیرا در رزین پلی استر این شرکت خاصیت جلوگیری از گسترش حریق و خاصیت جلوگیری از انتشار دود با یکدیگر ارتباط معکوس دارند.

به عبارت دیگر هر چه درصد ماده افزودنی به تعویق اندازه حریق بیشتر باشد، شعله کمتر گسترش می یابد اما دود بیشتر منتشر می گردد. ضمناً اگر از ماده افزودنی به مقدار زیاد استفاده شود، بر روی خواص ساختاری رزین جدید تأثیر معکوس خواهد گذاشت. با این وجود به گفته آقای بارتولینی، شرکت اینلاین مطمئن است اگر از رزین مذکور به مقداری که روی بسته بندی آن درج شده است استفاده گردد، رزین پلی استر جدید با ضریب انتقال حرارت کمتر از25 ، از لحاظ گسترش حریق مانند محصولات درجه A استاندارد ASTM E84-12 عمل خواهد کرد. به ندرت پیش می آید که 10% دیوارهای نمای خارجی واحدهای تجاری از پنجره های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه تشکیل شده باشد بنابراین اگر رزین پلی استر جدید خواص محصولات درجه B را هم داشته باشد، طبق استاندارد بین المللی ساخت و ساز که در سال 2009 میلادی به روز شده است، به کارگیری آن در واحدهای تجاری بیش از چهار طبقه بلامانع خواهد بود.
پنجرهبرای تولید قاب های پنجره با کیفیت بالا می توان به جای رزین پلی استر از رزین پلی اورتان نیز استفاده نمود زیرا استحکام کششی، استحکام خمشی و مقاومت رزین پلی اورتان در مقابل ضربه دو الی سه برابر رزین پلی استر می باشد.

برای تولید کنندگان پنجره های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه که مایلند در واحدهای تجاری از سازه های پیشرفته استفاده کنند، رزین پلی اورتان یک استاندارد طلایی می باشد. علیرغم تمام مزیت هایی که رزین پلی اورتان دارا می باشد، به دو دلیل فعلاً نمی توان در واحدهای تجاری مرتفع از آن استفاده نمود. دلیل اول این است که قاب هایی که در آنها رزین پلی اورتان با الیاف شیشه تقویت می گردد از قابلیترنگ پذیری بالایی برخوردار نیستند و دلیل دوم این است که طبق استاندارد بین المللی ساخت و ساز، این رزین نمی تواند در واحدهای تجاری مرتفع مانع گسترش حریق و انتشار دود به طبقات بالاتر گردد.
شرکت گراهام آرکیتکچرال (واقع در یورک ایالت پنسیلوانیا) ادعا می کند اولین شرکت در آمریکای شمالی است که به تازگی پروفیل پالترود شده ای به بازار وارد کرده است که در آن رزین پلی اورتان با الیاف شیشه تقویت شده است و هیچکدام از معایب بالا را ندارد. این پنجره که با نام تجاری GTHURM شناخته می شود، از پروفیل پالترودشده ای ساخته شده است که حدود 80% آن از استرند ممتد الیاف شیشه و 20% آن از رزین پلی اورتان می باشد. در تولید پنجره GTHURM، سه شرکت گراهام آرکیتکچرال، گراهام اینجینیرینگ و بایرمتریال ساینس (واقع در شهر پیتسبورگ ایالت پنیلوانیا)با یکدیگر همکاری داشتند. شرکت گراهام اینجینیرینگ که از زریمجموعه هایی شرکت گراهام آرکیتکچرال است پروفیل مذکور را به روش پالتروژن ساخته است و شرکت بایرمتریال ساین نیز رزین تقویت شده انحصاری را تولید کرده است.

یکی از نوآوری های مهمی که در تولید این پروفیل به کار رفت، این بود که بعد از چخت شدن پروفیل با استفاده از یک فناوری جدید سطح پروفیل پرداخت می شد و به این ترتیب رنگ به خوبی روی پروفیل می نشست. در پروفیل هایی که حاوی درصد بالایی از الیاف شیشه می باشند، اجرای چنین فناوری بسیار مشکل است. برای رنگ آمیزی پروفیل های مذکور از رنگ کینار که توسط شرکت آرکما (واقع در شهر پروس ایالت پنسیلوانیا) تولید می گردد، استفاده شده است به این ترتیب مشتریان می توانند پنجره GTHURM را در رنگ های متنوعی سفارش دهند. لازم به ذکر است که برای استفاده کردن از رنگ کینار در پروفیل های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه، مجوز انجمن طراحان داخلی آمریکا اخذ گردیده است.
به گفته آقای جیم مارکو، مدیر فروش شرکت گراهام اینجینیرینگ، در حال حاضر پروفیل های پنجره GTHURM در حال پشت سر گذاشتن آزمایش های استاندارد ASTM E48-12 می باشند اما استانداردهای خود شرکت گراهام روی این پروفیل ها آزمایش شده است و نتیجه حاکی از آن می باشد که پنجره های آلومینیومی و پنجره GTHURM هیچکدام مانع انتشار حریق نمی گردند. ضریب انتقال حرارت پنجره هایی که رزین پلی اورتان آنها با الیاف شیشه تقویت شده است کمتر از 18% است. برای اولین بار پنجره GTHURM در چندین شعبه شرکت بایر متریال ساینس  که در شهر پیتسبورگ قرار دارند، جایگزین پنجره های قدیمی شد. به گفته آقای مارکو، به شرکت گراهام آرکیتکچرال پروژه هایی پیشنهاد شده است که یکی از آنها استفاده از پنجره GTHURM در ساختامن اداره پلیس می باشد. در اجرای این پروژه ها شرکت اینلاین پروفیل های پلی اورتان تقویت شده با الیاف شیشه را به روش پالتروژن تولید خواهد کرد. به گفته شرکت اینلاین اولین نمونه این پروفیل در اوایل سال آینده آماده نصب خواهد بود. به گفته آقای برنارد راکیکی، رییس شرکت اینلاین، برای تولید پروفیل پلی اورتان تقویت شده با الیاف شیشه، این شرکت فناوری ابداع نموده است که با استفاده از آن حین مرحله تولید، رنگ آمیزی و تزئینات دیگر صورت می گیرد و به این ترتیب بعد از تولید، لازم نیست پروفیل مذکور مجدداً رنگ آمیزی شود. در حال حاضر رکت اینلاین قصد دارد از پروفیل های مذکور در واحدهای تجاری کمتر از چهار طبقه استفاده کند.
پروفیل جدید در انتظار صدور مجوز نصب در واحدهای تجاری مرتفع
آقای کلارک، رییس شرکت سیریس انرژی معتقد است که در آینده از پروفیل پلی اورتان تقویت شده با الیاف شیشه در واحدهای تجاری مرتفع استفاده خواهد شد و این در حالی است که قبلاً در این اماکن استفاده از پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه ممنوع بود. به گفته آقای کلارک، شرکت سیریس انرژی در پی آن است تا از شهرداری نیویورک مجوزی دریافت نماید که بر اساس آن بتواند تمام پنجره های یک ساختمان هشت طبقه را با پنجره هایی جایگزین کند که جزء محصولات درجه B استاندارد پیشگیری از گسترش حریق می باشند. آقای کلارک مطمئن است که این مجوز را به دست خواهد آورد اما می داند که هنوز بر سر راه تولیدکنندگان و فروشندگان پنجره های کامپوزیتی چالش هایی وجود دارد که باید هر چه زودتر نسبت به برطرف کردن آنها اقداماتی صورت گیرد. او برای روشن تر شدن موضوع اینگونه توضیح داد که: “بیش از چهل سال است که در صنعت تولید پنجره از آلومینیوم استفاده می گردد اما در ساختار آلومینیوم پیچیدگی هایی وجود دارد که شکل دهی و قالبگیری آن، نگاه داشتن آلومینیوم توسط فیکسچر و اجرای عملیات لازم بر روی آن و استفاده از آلومینیوم به عنوان براکت (قطعه ای L مانند یا سه گوش که در معماری به صورت معکوس روی دیوار می چسبد و برای تحمل وزن مورد استفاده قرار می گیرد) را با مشکلاتی مواجه می سازد اما در مورد پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه چنین چالش هایی وجود ندارد.” به گفته آقای کلارک عملاً در جایگزین نمودن آلومینیوم با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه هیچ مانعی وجود ندارد ضمن اینکه این جایگزینی با استاندارد بین المللی ساخت و ساز هیچ مغایرتی ندارد بنابراین لازم است که این جایگزینی هر چه زودتر صورت بگیرد.
تلاش شرکت سیری انرژی در اخذ مجوز از شهرداری نیویورک نشانگر آن است که نمی توان از مزایای پلیمرهای تقویت شده با الیاف شیشه چشم پوشی کرد. تولید کنندگان پنجره باید با طراحان ساختمان و با شرکت های ساخت و ساز ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا بتوانند با جلب حمایت دولت محلی و ایالتی به رویای آقای کلارک جامه عمل بپوشانند.
استفاده از پلیمرهای تقویت شده با الیاف شیشه در ساختمان های مسکونی
خواص مکانیکی پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه نظیر رسانایی حرارت پایین،دوام، ثبات ابعادی و خواص عایق صوت باعث شده است که نه تنها واحدهای تجاری به استفاده از این محصول علاقمند گردند بلکه بازار واحدهای مسکونی نیز خواهان استفاده از آن باشد. قاب های تقویت شده با الیاف شیشه از پنجره های وینیل گران تر هستند همین امر باعث شده است که اینمحصولات نتوانند در بازار پنجره سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهند. به همین خاطر تولید کنندگان پنجره پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه تلاش می کنند کیفیت محصولات خود را ارتقاء داده، بر دوام و زیبایی آن بیافزایند و هزینه تولید آنها را پایین بیاورند تا پنجره های مذکور در بازار به جایگاه برتری دست یابند.
پنجرهآقای اَل دوئک، رییس شرکت تولید درو پنجره داکستون (واقع در شهر مانیتوبای کانادا)، اظهار داشت: “مشتریان این شرکت نه تنها حاضر نیستند در ساختمان های جدید از پنجره های وینیل یا آلومینیوم استفاده کنند بلکه نسبت به جایگزین کردن پنجره های قبلی خود با پنجره های مذکور هم علاقه ای نشان نمی دهند. دلیل این بی علاقگی می تواند این باشد که پنجذه های آلومینیومی عایق حرارتی مناسبی نیستند و پنجره

های وینیل هم دوام چندانی ندارند ضمن اینکه این پنجره ها در مدل ها و رنگ های متنوع تولید نمی شوند.” شرکت داکستون قصد دارد با تولید پنجره های عایق حرارتی و ایجاد تنوع در رنگ، روکش و قاب آنها به نیاز مشتریان خود پاسخ دهد و در بازار این محصول جایگاه برتری پیدا کند. شرکت مذکور قاب های مورد نیاز خود را از شرکت اینلاین خریداری می کند. شرکت داکستون برای شرکت اکولوژی لند (واقع در شهر آلبرتای کانادا) پنجره های سه جداره ای تولید می کند که فضای بین آنها با گاز آرگون پر شده است و به این ترتیب از اتلاف گرما جلوگیری می گردد. به عبارت دیگر پنجره های سه جداره داکستون 80% بیش از پنجره های دوجداره از هدر رفتن گرما در زمستان و از بالا رفتن دما در تابستان جلوگیری می کنند. در پروفیل پنجره شرکت داکستون، الیاف شیشه و رزین پلی استر به نسبت 60 به 40 به کار رفته اند. شکرمت اکولوژی لند واحدهای مسکونی احداث می کند که در آنها از پنجره شرکت داکستون استفاده شده و اتلاف انرژی در آنها به صفر رسیده است. آقای دوئک اظهار داشت: “شرکت داکستون تولید پنجره های پروفیل تقویت شده با الیاف شیشه را در کانون توجه خود قرار داده است و سعی دارد روز به روز برکارایی آن بیافزاید. به این ترتیب مشتریان داوطلبانه به استفاده از این محصول روی خواهند آورد و لازم نیست ما آنها را متقاعد کنیم تا از محصولات ما استفاده کنند.”
شرکت تیل پلاستیکس (واقع در ایالت ویسکانسین آمریکا) برای تولید کنندگان بزرگ در و پنجره و نورگیر، چارچوب و قاب تولید می کند. شرکت مذکور در پروفیل های خود از رزین های کرماسختی نظیر وینیل استر، پلی استر و اپوکسی استفاد می کند. لازم به ذکر است که رزین های مذکور با الیاف آرامید، کربن و شیشه تقویت شده اند. به گفته آقای تام تاپسون، مدیر اجرایی شرکت تیل پلاستیکس، توجه این شرکت به خواست مشتریان و مهارت آن در تولید پروفیل به روش پالتروژن باعث شده است که این شرکت بتواند در و پنجره های منحصر به فرد زیبا و با کارایی بالا تولید نماید و بازار این محصول در دست بگیرد. آقای تامپسون اظهار داشت: “از آنجا که پنجره ها پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه از کیفیت بالایی برخوردارند، اگر مردم یک مرتبه آنها را در منازل یا در محسط کار خود نصب کنند هرگز نه به  حفاظ پنجره و نه به پنجره دیگری نیاز نخواهند داشت. اما پنجره وینیل از چنین کیفیتی برخوردار نیست.: آقای تامپسون پیش بینی می کند که به موازانات بازار ساخت و ساز، طی پنج سال آینده تولیدات این شرکت نیز رشد دو رقمی داشته باشد.
شرکت اینلاین سری جدید پنجره های آویز دوبل Eternity 9000 را تولید نموده است که از زیبایی چشمگیری برخوردار می باشند. آقای بارتولینی، مدیر فروش شرکت اینلاین، اظهار داشت: “پنجره های جدید سری Eternity با سری قبلی پنجره های آویز دوبل این شرکت که با نام SOVEREIGN شناخته می شدند، فقط از لحاظ ظاهری تفاوت دارند. به این ترتیب که در پنجره های جدید از تزئینات کمتری استفاده شده است اما خط دید (خطی که در امتداد آن اجسام دور دیده می شوند) به حداکثر رسیده استو. به علاوه برای زیباتر نشان دادن پنجره، لبه آن پهن تر گرفته شده است.ضمناً در پنجره های جدید از پنج رنگ اصلی و طیفی از رنگ ها و روکش های سنتی استفاده شده است. به عنوان مثال نمای داخلی پنجره با رنگ بلوط قرمز روکش شده است. البته زیبایی ظاهری این پنجره تنها مزیت آن نمی باشد. پنجره های جدید سری Eternity طبق استاندارد ستاره انرژی که در سال 2013 میلادی به روز گردید، تولید شدند.”لازم به ذکر است که ستاره انرژی استانداردی بین المللی است که برای اولین بار در سال 1992کشور آمریکا آن را وضع نمود.

خانه هایی که تحت استاندارد ستاره انرژی تولید می شوند، نسبت به خانه های معمولی 15% کمتر انرژی هدر می دهند. پهنای چشمه (قسمتی از قاب پنجره که شیشه در آن کار گذاشته می شود) پنجره های Eternity 6/28 میلیمتر است به همین خاطر می توان شیشه های ضخیم سه جداره را نیز در آن کار گذاشت. آقای بارتونیلی گفت: “پهنای چشمه پمجره های دو جداره اینقدر زیاد نمی باشد.”
همزمان با بهبود اوضاع اقتصادی و رشد بازار ساخت و ساز، تولیدکنندگان پنجره توانستند هم بر مشکلات فنی که بر سر راه پالترود کردن پروفیل های جدید وجود داشت فائق آیند و هم توانستند بر مشکلاتی غلبه کنند که سر راه زیبا از آب درآوردن قاب پنجره وجود داشت. به عبارت دیگر تولید کنندگان توانستند در پروفیل های جدید از رنگ های متنوع استفاده نمایند و قدرت تحمل بار را در آنها افزایش دهند. تولید پنجره پلیمر تقویت شده با الیاف که تمام مزایای مذکور را دارا می باشد، بسیار گران تمام می شود بنابراین عملاً استفاده از آنها در واحدهای مسکونی و تجاری مرتفع مقرون به صرفه نیست. برای معماران و صاحبان واحدهای مسکونی و تجاری،زیبا بودن پنجره های پلیمر تقویت شده در درجه دوم اهمیت قرار دارد به عبارت دیگر آنها به کیفیت و دوام پنجره بیشتر اهمیت می دهند. با اوضاع اقتصادی فعلی نمی توان مطمئن بود که بازار ساخت و ساز همچنان رونق داشته باشد، اما اگر چنین شد تولید کنندگان پنجره می توانند روی زیباسازی پنجره های مذکور بیشتر سرمایه گذاری کنند و مطمئن باشند که سود این کار به خودشان برمی گردد. به عبارت دیگر تولید کنندگان مذکور شاهد آن خواهند بود که نسبت به دوره قبل از بحران اقتصادی، تجارت آنها رشد بیشتری داشته است.

منبع: استفاده از پروفیل های پالترود در پنجره های مرتفع

نوشته تولید پروفیل های پالترود شده برای استفاده در پنجره های مرتفع اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>
http://ariya.zarinblog.ir/2019/01/15/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%db%8c%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81/feed/ 0
نرده کشی روی دیوار با حفاظ های آهنی آریا http://ariya.zarinblog.ir/2019/01/15/%d9%86%d8%b1%d8%af%d9%87-%da%a9%d8%b4%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%87%d9%86%db%8c-%d8%a2%d8%b1%db%8c%d8%a7/ http://ariya.zarinblog.ir/2019/01/15/%d9%86%d8%b1%d8%af%d9%87-%da%a9%d8%b4%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%87%d9%86%db%8c-%d8%a2%d8%b1%db%8c%d8%a7/#respond Tue, 15 Jan 2019 11:55:49 +0000 http://ariya.zarinblog.ir/?p=12 نرده کشی روی دیوار با حفاظ های آهنی غیر قابل نفوذ  توسط صنایع فلزی آریا، مرکز پخش حفاظ استاندارد درب و دیوار و پنجرهاز همه جا ارزانتر و با کیفیت تر ، نصب حفاظ بوته ای و شاخ گوزنی ، بابرش ۵ سانتی متری چاقویی با تاییدیه پلیس سازنده انواع حفاظ و نرده دزدگیر حیاط […]

نوشته نرده کشی روی دیوار با حفاظ های آهنی آریا اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>

نرده کشی روی دیوار با حفاظ های آهنی غیر قابل نفوذ  توسط صنایع فلزی آریا، مرکز پخش حفاظ استاندارد درب و دیوار و پنجرهاز همه جا ارزانتر و با کیفیت تر ، نصب حفاظ بوته ای و شاخ گوزنی ، بابرش ۵ سانتی متری چاقویی با تاییدیه پلیس

نرده کشی روی دیوار

سازنده انواع حفاظ و نرده دزدگیر حیاط در طرح ها و اندازه های مختلف.فروش ونصب انواع نرده حفاظ آهنی روی دیوار

نرده کشی روی دیوار در تهران و کرج با رنگ استااتیک کارخانه ای ، بسیار تیز و برنده ، غیر قابل عبور
حفاظ های اکاردونی ضد سرقت مورد تایید پلیس پیشگیری با ساخت و‌ رنگ و‌حمل و نصب کامل

نرده کشی روی دیوار

نوشته نرده کشی روی دیوار با حفاظ های آهنی آریا اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>
http://ariya.zarinblog.ir/2019/01/15/%d9%86%d8%b1%d8%af%d9%87-%da%a9%d8%b4%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%87%d9%86%db%8c-%d8%a2%d8%b1%db%8c%d8%a7/feed/ 0
درب های حفاظتی محبوب در دنیا http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%af%d8%b1%d8%a8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8%d8%aa%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7/ http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%af%d8%b1%d8%a8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8%d8%aa%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7/#respond Thu, 27 Dec 2018 18:27:07 +0000 http://ariya.zarinblog.ir/?p=9 مجموعه ای ازطرح های خارجی حفاظ های آکاردئونی را در این صفحه جمع آوری کرده ایم. این درب های محافظ در همه کشورهای خارجی برای آپارتمان و مغازه و پارکینگ زیاد استفاده میشود و نشان از محبوبیت این سازه فلزی می باشد. طراحی و تولید حفاظ های جدید توسط صنایع فلزی آریا ولید کننده درب […]

نوشته درب های حفاظتی محبوب در دنیا اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>

مجموعه ای ازطرح های خارجی حفاظ های آکاردئونی را در این صفحه جمع آوری کرده ایم. این درب های محافظ در همه کشورهای خارجی برای آپارتمان و مغازه و پارکینگ زیاد استفاده میشود و نشان از محبوبیت این سازه فلزی می باشد.

حفاظ آکاردئونی مغازه

حفاظ آکاردئونی طلایی

حفاظ آکاردئونی پنجره

حفاظ آکاردئونی درب و پنجره

طراحی و تولید حفاظ های جدید توسط صنایع فلزی آریا ولید کننده درب و پنجره آکاردئونی در ابعاد و رنگ های مختلف ، پروژه های بزرگ شامل تخفیف ویژه میشود ، برای خرید  درب و پنجره آکاردئونی در تهران و کرج تماس بگیرید و برای بازدید رایگان از محل هماهنگ کنید

حفاظ درب آکاردئونی مدل ایتالیایی که از مدل های نمونه خارجی می باشد.

از مزایای حفاظ آکاردئونی می توان به پوشش بیشتر و ظریب امنیت بالاتر نسبت به سایر دربها حفاظتی اشاره نمود.

حفاظ مدل ایتالیایی

مشتریان گرامی میتوانند حهت ساخت اکاردئونی سفارشی همراه با رنگ های خاص که به نمای درب ورودی هماهنگ باشد را به ما سفارش بدهند.

حفاظ اکاردئونی چهار لوزی

حفاظ اکاردئونی چهار لوزی که نسبت به اکاردئونی سه لوزی دارای امنیت و استحکام  بیشتری می باشد.

نوشته درب های حفاظتی محبوب در دنیا اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>
http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%af%d8%b1%d8%a8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8%d8%aa%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7/feed/ 0
امنیت در ساختمان سازی http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/ http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/#respond Thu, 27 Dec 2018 18:21:20 +0000 http://ariya.zarinblog.ir/?p=4 سازه ساختمان : اصولا‌ مي توان ساختمان ها را از‌ نظر‌ سازه اي بـه دو الگـوي اسـکلت دار و بدون اسکلت تقسيم نمود که‌ بالطبع‌ ، الگوي اسکلت  پايدارتر اسـت . تـخريب ساختمان‌ هاي‌ اسکلت دار کمتر به صورت‌ متلاشي‌ شدن کل سازه رخ مي دهد. بلکه بيشتر بسته بـه شـيوه ساخت اسکلت‌ ، چند‌ […]

نوشته امنیت در ساختمان سازی اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>

 امنیت در ساختمان سازی

سازه ساختمان :

اصولا‌ مي توان ساختمان ها را از‌ نظر‌ سازه اي بـه دو الگـوي اسـکلت دار و بدون اسکلت تقسيم نمود که‌ بالطبع‌ ، الگوي اسکلت  پايدارتر اسـت . تـخريب ساختمان‌ هاي‌ اسکلت دار کمتر به صورت‌ متلاشي‌ شدن کل سازه رخ مي دهد. بلکه بيشتر بسته بـه شـيوه ساخت اسکلت‌ ، چند‌ حالت کلي رخ مي دهد‌:

بخشي‌ از‌ اسکلت آسيب ديده‌ و بـقيه‌ اسـکلت سالم مي ماند‌.

بخشي‌ از اسکلت آسيب مـي بـيند و بـه علت فشار توده ساختماني بقيه اسکلت بـه زير‌ کـشيده‌ مي شود.

اين حالت هم که‌ بيشتر‌ بر اثر‌ انفجار‌ بسيار‌ قوي به وجـود مـي‌ آيد واژگوني اسکلت ساختمان (آوار يکجا)

بـه سـمت معبر يا سـاختمان هـاي مـجاور است .

شيشه هاي ضدضربه ، شيشه هاي چند لايه هستند که مطابق بـا نـياز خـاص و بر پايه محاسبات مهندسي طراحي و توليد مي شوند. در ساختمان هاي تجاري ، اداري ، بانک ها‌، ساختمان‌ هاي مـسکوني ، فـرودگاه ها، ويترين ها، فروشگاه هاي بزرگ و به طور کلي اماکني که نـيازمند امـنيت و حـفاظت در برابر سرقت مسلحانه ، اغتشاش ، انفجار‌، زلزله‌ و… مي باشد، مي توان از‌ اين‌ نوع شيشه ها اسـتفاده نـمود

کارآيي شيشه هاي ضدحريق به حفظ يکپارچگي شيشه ها در هـنگام آتـش سوزي است ؛ بهترين‌ عملکرد‌ که مي تواند فضاي‌ مجاور‌ را براي مدت زمان معيني ايمن و سرد نـگاه دارد. در اين وضـعيت شيشه ها تا مدت زمان کافي نه تنها يکپارچگي خود را حفظ مـي کـنند، بلکه از انتشار گازهاي‌ داغ‌ و حرارت جلوگيري مـي کـنند

 جاي شيشه هاي سنتي ، نصب چارچوب هـاي فـلزي براي پنجره ها، نصب حفاظ پنجره براي پنجره هاي طبقات زيرزمين و همکف ، طراحي پنـجره هـا به صورت عمودي‌ تا‌ افـقي  بـه‌ منظور کـاهش ديد از بـيرون بـه درون ساختمان  از جمله موارد قابل توجه در کـاهش خـسارت پذيري‌ نماي ساختمان ها است . شايسته است تا جاي ممکن از پنجره‌ هايي‌ بـا‌ عـقب نشيني و شکل عمودي در نما به صـورتي که ضمن هماهنگي بـا ويژگـي هاي اقليمي و کاهنده سطح ‌‌ديد‌ از بـيرون بـه داخل ، استفاده شود ، ضمنا در اين حالت پنجره‌ ها‌ آسيب‌ پذيري کمتري در برابر زلزله خـواهند داشـت .

پنجره هاي مقاوم در بـرابر آتـش‌ ، عـمودي ، تورفته و حفاظ دار، ضـريب امـنيت ساختمان را ارتقا مي دهـند

 پله ها و راهروها:

اصولا اگر طراحي ساختمان به گـونه اي بـاشد کـه ورودي ، هم سطح با زمين بوده و حداقل نـياز بـه‌ راه پله بـاشد، نـه تـنها در شرايط بحران بلکه در شرايط عادي نيز آسودگي بيشتري را براي ساکنان به همراه دارد.

لازم است در ساختمان ، کنار آسانسور نيز راه پله‌ تعبيه‌ شود‌ و غير از قرارگيري پله هاي‌ فرار‌، بايد‌ عرض پله هـاي معمولي نيز بيشتر از حد استاندارد منظور شود. هر راه پله بايد دست کم ١١٠ سانتيمتر عرض مفيد‌ داشته‌ باشد‌؛ مگر آنکه مجموع تعداد متصرفان تمام طبقات استفاده‌ کننده‌ از راه پله ، کمتر از ٥٠ نفر باشد که در آن صـورت ، عـرض مفيد مي تواند به حداقل ٩٠‌ سانتيمتر‌ کاهش‌ داده شود

همچنين هر راه پله بايد دست کم ٢٠٥ سانتيمتر تا سقف بالاي خود ارتفاع داشته‌ و بـين‌ هـر‌ دو پاگرد متوالي آن حداکثر فاصله قائم ٣٧٠ سانتيمتر باشد .

از ديدگاه حفاظت ، اولين هدف طراحي ساختمان ها دو چيز‌ است‌ : اول ، طراحي ساختمان هاي ايمن ؛ به صورتي که در هنگام زلزله تخريب‌ نشوند‌. دوم‌ ، فراهم سازي امکان نجات ساکنان ساختمان از حادثه .

سيرکولاسيون داخلي سـاختمان بـايد دستيابي بـه اين‌ اهداف‌ را‌ تسهيل نمايد. در سطح عملکردي ، لازم است تا بخش هاي پر رفت‌ و آمد‌؛ نظير مغازه ها، لابي هـا، محل تجمع ، پارکينگ ، مخازن و … به دور از بخش هاي امنيتي و فرماندهي‌ ساختمان‌ واقـع شـوند به عبارتي اتاق هايي با‌ عملکرد‌ فرعي و خدماتي در پيرامون پلان ساختمان ، جانمايي‌ شوند‌.

اين کار ضمن‌ دور‌ ساختن خطر از قـسمت هـاي‌ اصـلي‌ ساختمان ، موجب‌ استحکام‌ بيشتر‌ سازه ساختمان و جلوگيري از فروپاشي ١ آن‌ در‌ مواقع زلزله یا آتش سوزی مي شود . همچنين بـخش هاي حساس ساختمان‌ نبايد‌ بالا و يا پايين بخش هاي پر‌ رفت و آمد واقع شود‌. فـضاهاي لابي و بخش تجاري‌ بـايد‌ دعـوت کننده اما واپايش شده باشند و با رعايت تمهيدات امنيتي با ساير فضاها‌ ترکيب‌ شوند. براي استحکام بيشتر محل‌ هاي‌ تجمع‌ و لابي در طبقه‌ همکف‌ ساختمان هاي مهم مي‌ توان‌ از بتون تقويت شده بـهره برد.

گزينه‌ هاي مختلف چيدمان راهرو‌، ساختمان اصلي و بخش هاي فرعي تفکيک شده : در اين گزينه ، بخش هاي عـمومي‌ از‌ قـسمت هاي مهم ساختمان جدا هستند‌.

جدا‌ شده‌ و بيرون‌ گرا‌: در اين گزينه‌ ، بخش‌ هاي عمومي از بخش هاي حساس ساختمان توسط يک ديوار محکم و با حداقل منفذ جداشده است‌ . بخش‌ هاي‌ داراي ساکن و تأسيسات مهم پشـت بـه پشت‌ اين‌ ديوار‌ نيستند‌.

بيرون‌ گرا‌ و در عين حال جدا نشده : در اين گزينه ، بخش هاي عمومي در حالي که در فضاي کاملا مجزا قرار ندارند (مثلا احداث موانع فيزيکي و ديوار) از بخش‌ هاي حساس ساختمان مـتمايز هـستند. اين نوع چيدمان براي ساختمان هاي چند طبقه که در طبقه همکف ، راهرو (لابي ) دارند مناسب است .

تأسيسات ساختمان‌ :

اولين‌ هدف در طراحي سامانه مکانيکي ساختمان ، بايد اين باشد کـه در برابر عوارض ناشي از وقـوع بـحران هاي طبيعي   به مجموعه ، ساختمان ماندگاري خوبي براي حفظ حداقل‌ هاي‌ سطح زندگي داشته باشد. به عبارتي سامانه هاي تأسيساتي آن ، پايا و سريعا قابل احيا باشد. از اين منظر و در چارچوب تمهيدات صرفا سـاختماني – و نه مکانيکي – مي توان به عدم جانمايي‌ خطوط‌ ، لوله ها‌، کنتورها پست ها و محورهاي تأسيساتي در نماي بيروني ساختمان اشاره نمود

منبع: http://www.ariyadar.com/mm/amniat2

نوشته امنیت در ساختمان سازی اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>
http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/feed/ 0
اصول ایمنی در ساختمان سازی http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/ http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/#comments Thu, 27 Dec 2018 18:17:10 +0000 http://ariya.zarinblog.ir/?p=1 در کلیه عملیات ساختمانی که برش و جوشکاری صورت گیرد یا مواد داغ و قـابل احـتراق استفاده یا انبار شوند،رعایت ایـن مـوارد  لازم مـی‌باشد‌. در‌ کـلیه مـحلهایی که خطر‌ آتش‌سوزی‌ وجـود دارد،کشیدن سیگار ممنوع است و باید علامت«خطر آتش‌سوزی،سیگار نکشید»در محلهایی مذکور نصب شود. آتـش زدن هـر نوع آشغال،ضایعات و خرده مصالح قـابل احـتراق و […]

نوشته اصول ایمنی در ساختمان سازی اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>
در کلیه عملیات ساختمانی که برش و جوشکاری صورت گیرد یا مواد داغ و قـابل احـتراق استفاده یا انبار شوند،رعایت ایـن مـوارد  لازم مـی‌باشد‌.اصول ایمنی در ساختمان سازی

در‌ کـلیه مـحلهایی که خطر‌ آتش‌سوزی‌ وجـود دارد،کشیدن سیگار ممنوع است و باید علامت«خطر آتش‌سوزی،سیگار نکشید»در محلهایی مذکور نصب شود.

آتـش زدن هـر نوع آشغال،ضایعات و خرده مصالح قـابل احـتراق و نـظایر آن مـمنوع‌ اسـت‌،مگر با کـسب اجـازه از مراجع ذیصلاح.

جمع‌آوری و انبار نمودن روغن، گریس،کهنه‌های روغنی و نخاله‌های آلوده به روغن و مواد نفتی و نظایر آن بـر روی وسـایل و تـجهیزات ساختمانی یا در مجاورت‌ آنها‌ مجاز نیست‌.

کـلیه وسـایل گـرم‌کننده اعـم‌از دایـم یـا موقت باید به نحو درست نصب شوند،به طوری که از‌ دیوارها و قطعات چوبی کمتر از یک متر و از جداکننده‌های برزنتی و نظایر‌ آن‌ کمتر‌ از 3 متر فاصله نداشته باشند.

مایعات قـابل احتراق و نظایر آن

قبل از سوخت‌گیری باید موتور ماشین‌آلات ‌‌خاموش‌ شود و از ریختن مواد سوختی روی اگزوز و قسمت داغ موتور جلوگیری گردد.

کلیه‌ مایعاتی‌ که‌ نقطه شعله‌زنی آنها کمتر از 7 درجه سانتیگراد می‌باشد،نباید روی سطح زمـین نـگهداری شوند،مگر‌ اینکه به صورت محدود داخل ظروف یا مخازن حفاظت شده باشند.

خروجی و سرزیر‌ مخازن سوخت نباید در‌ جایی‌ تعبیه شده باشد که نشست یا سرزیر مخازن مذکور روی مـوتور،اگـزوز، تابلو و کلیه برق و باطری یا سایر منابع ایجاد جرقه ریخته شود.

در جایی که بخار مایعات قابل اشتعال وجود‌ دارد،نباید از وسایلی که تولید جـرقه مـی‌کند،مانند سیگار،پیلوت،گاز، چـراغ و سـایر وسایل برقی استفاده شود.

 وسایل گرم‌کننده موقت

تا زمانی که در محل کار از بخاری‌ یا‌ هر‌ وسیله گرم‌کننده روباز به‌طور موقت استفاده شود:باید کـلیه ضـوابط و مقررات مربوط از قبیل درجـه حـرارت ماکزیمم، فاصله گرم‌کننده تا مواد قابل احتراق،خروج گازهای مضر و همچنین سایر مواردی که‌ توسط‌ مراجع ذیصلاح اعلام شده است، رعایت گردد.

در هنگام استفاده از وسایل گرم‌کننده موقت باید تهویه لازم و کـافی صـورت گیرد

وسایل گرم‌کننده موقت در موقع استفاده باید به نحو‌ مطمئن‌ روی کف قرار داده شوند،به‌طوری که امکان واژگون شدن آنها وجود نداشته باشد.بعلاوه وسایل مناسب اطفای حریق نیز،باید در مـحل مـوجود باشد.

در مـواقعی که از‌ گاز‌ مایع‌ برای گرم کردن محلهای موقت‌ کار‌ استفاده‌ شود،مخزن گاز باید خارج از ساختمان و در فـضای آزاد قرار داده شود.

 پخت قیر و آسفالت

بشکه و دیگهای پخت قیر‌ و آسفالت‌ در‌ مـوقع اسـتفاده بـاید در جای خود محکم شده‌ باشند‌،به‌طوریکه در حین کار هیچ خطری متوجه افراد نشود.

بشکه و دیگهای پخت قـیر ‌ ‌و آسـفالت باید در خارج از ساختمان‌ و در‌ فضای‌ باز قرار داده شوند،قرار دادهن آنها در معابر عمومی‌ بـدون کـسب اجـازه از مقام رسمی ساختمان مجاز نیست.

در مواقع کار با دیگهای پخت قیر و آسفالت باید‌ وسایل‌ اطـفای‌ حریق مناسب در دسترس باشد.

ظروف محتوی قیر داغ نباید در‌ محوطه‌ بسته نگهداری شوند،مـگر آنکه قسمتی از محوطه بـاز بـاشد و عمل تهویه به طور کامل و کافی‌ انجام‌ گیرد‌.

کارگرانی که به پختن قیر و آسفالت مشغول شوند باید به دستکش و ساعد‌ بند‌ حفاظتی‌ مجهز باشند.

بالا بردن آسفالت یا قیر داغ توسط کـارگر از نردبان ممنوع است‌.

دیگهای‌ بخار‌:کلیه دیگهای بخار اعم‌از اینکه به صورت موقت یا دائم مورد استفاده قرار گیرند‌،باید‌ توسط افراد ذیصلاح و با رعایت مقررات مبحث تأسیسات برودتی و حرارتی نصب و راهـ‌اندازی شـوند‌

 برش‌ و جوشکاری‌ با گاز و برق:

:قبل از شروع عملیات جوشکاری یا برش کلیه دستگاه‌های اندازه‌گیری‌ کنترل‌ فشار و شدت جریان و نظایر آن باید کنترل شود.

برای حفاظت افراید یا مواد‌ قابل‌ احتراق‌ در مـقابل جـرقه،تابش و نظایر آن، باید از وسایل حفاظتی نظیر ماسک،سپر و توری استفاده‌ شود‌.

چنانچه عمل برش و جوشکاری در مجاورت مواد قابل اشتعال صورت گیرد، باید‌ ضمن‌ فراهم‌آوردن‌ وسایل اطفای حریق مناسب و کـافی،یـک فرد کمکی نیز در محل حاضر باشد.

در مواقعی‌ که‌ جوشکاری‌ روی فلزاتی که پوشش قلع،روی و نظایر آن دارند صورت گیرد،لازم‌ است‌ دود ناشی از جوشکاری سریعا به خارج از محل کار هدایت شود.

بـه مـنظور جـلوگیری از‌ احتمال‌ خطر انفجار سیلندرهای گـاز اکـسیژن بـاید شیرآلات و اتصالات آن را از روغن‌ و گریس‌ دور نگهداشته شود و کارگران از دست زدن‌ به‌ سیلندرهای‌ گاز اکسیژن و اتصالات آن با دست آلوده‌ به‌ روغن یا گـریس خـودداری نـمایند.

مراقبت و نگهداری از سیلندرهای گاز تحت فشار

شـیر‌ ایـنگونه سیلندرها باید با دست‌ و بدون‌ استفاده از‌ چکش‌ و آچار‌ باز شود و در صورت لزوم از‌ آچارهای‌ مخصوص استفاده شود.

سیلندرهایی که مورد اسـتفاده نـباشند، بـاید طوری در فضای‌ آزاد‌ خارج از بنا قرار داده شوند‌ که از تابش مستقیم‌ نـور‌ خورشید یا درجه حرارت بالا‌ و نیز‌ وارد آمدن ضربه، محافظت شوند.

سلیندرها نباید از هیچ ارتفاعی به پایین پرتاب‌ شـوند‌ ضـمنا در بـالا بردن و پایین‌ آوردن‌ آنها‌،لازم است از‌ کلافهای‌ مخصوص استفاده شوند.

سیلندرهای‌ گـاز‌ بـاید از محل جوشکاری و برش فاصله کافی داشته باشند، به‌طوری که جرقه،براده،یا‌ شعله‌ به آنها نـرسد.

قـالبهای بـتنی:تا‌ زمانی‌ که قالبهای‌ بتنی‌ قابل‌ احتراق از طبقه‌ای که‌ در حال احداث اسـت خـارج نـشود،نباید مواد و مصالح قابل احتراق را در آنجا انبار‌ کرد‌.

انبار کردن ماده قابل اشتعال:انـبار‌ کـردن‌ مـواد‌ سوختنی‌،روغن‌، رنگ و سایر مواد‌ قابل‌ اشتعال،باید با رعایت مقررات حفاظت در مقابل حـریق (مـبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران) صورت‌ گیرد‌.

ضایعات و آشغالهای قابل احتراق:ضایعات و آشـغالهای قـابل‌ احـتراق‌ باید‌ در‌ جای‌ مناسبی‌ جمع‌آوری و به‌طور روزنامه از محل کار خارج شده،به محل مجاز حـمل شـوند.سوزاندن ضایعات و آشغال در محل کارگاه ساختمانی مجاز نیست.

 خطوط فشار برق

الف‌:بـرای جـلوگیری از خـطر برق‌گرفتگی و برای بالا بردن سطح ایمنی افراد و کاهش‌ ضایعات فـیزیولوژیکی و انـسانی و حفاظت از تأسیسات عمومی،باید قانون و آیین‌نامه حریم خطوط انتقال‌ و توزیع‌ نیروی بـرق در کـلیه عـملیات ساختمانی،رعایت شود.

 

کلیه سیمکشی‌های موقت و دایم و نصب تجهیزات برقی باید با رعایت ضوابط و مـقررات مـبحث طـرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمانها صورت گـیرد.

 

قـبل از گودبرداریها،باید اقدامات لازم برای حفاظت و ایزوله‌کردن خطوط فشار قوی انجام شود.خطوط فشار قوی عبارت اسـت‌ از‌ کـلیه خطوط حاوی الکتریسیته که‌ دارای‌ ولتاژ 0001 و بیشتر باشند.

ت:در محلهایی که خطوط فـشار قـوی وجود دارد،تعمیر و نصب وسایل و تجهیزات برقی و سـیمکشی بـرای اسـتفاده‌های موقت مجاز نیست،مگر‌ اینکه‌ جریان بـرق قـطع شود‌ یا‌ عملیات فوق با رعایت مفاد 1-2-2-9 پ،در فاصله بیش از 3 متری از خطوط و دستگاه‌های دارای جـریان بـا ولتاژ بالا،صورت گیرد.

 وسـایل و تـجهیزات اطفای حـریق

سـطلهای آب و مـاسه و کپسولهای‌ خاموش‌کننده‌ و سایر وسایل قابل حـمل کـه به منظور اطفای حریق به کار می‌روند،باید در قسمتهای مختلف کارگاه سـاختمانی نـصب و آماده استفاده باشند.

ب:در مواقعی که لولهـ‌ها و شیرهای آتش‌نشانی باید بـه‌ صـورت‌ بخشی از‌ تأسیسات دائمی ساختمان مـورد اسـتفاده قرار گیرند،لازم است با نظارت مراجع ذیصلاح نصب و آماده بهره‌برداری شوند‌ باید هـمیشه فـاصله این لوله‌ها و شیرها تا خـیابان مـشخص بـاشد در‌ فاصله‌ دو‌ متری از شـیرهای بـرداشت(شیر آتش‌نشانی)یا فـاصله بـین شیرهای فوق و خیابان،نباید هیچگونه مصالح یا ضایعات ‌‌ساختمانی‌ ریخته شود.

 کمکهای اولیه

در کـلیه کارگاههای ساختمانی وسایل کمکهای اولیه و آمـوزش‌ افـراد‌ در‌ آن زمینه،بـاید بـاتوجه بـه نوع کار و متناسب بـا تعداد کارگران تأمین شود و اقدامهای لازم‌ برای انتقال فوی کارگران آسیب‌دیده یا کارگرانی که دچـار بـیماریهای ناگهانی شوند،به‌ مراکز پزشکی بـه عـمل‌ آیـد‌.

جـعبه کـمکهای اولیه:جعبه کـمکهای اولیـه که دارای وسایل ضروری اعلام شده از طریق مراجع ذیربط باشد،باید در جای مناسب نصب و از هرگونه آلودگی و گـرد و غـبار دور نـگهداشته شود و همیشه‌ در دسترس کارگران باشد.

 وسایل و سـازه‌های حـفاظتی و تـسهیلات بـهداشتی
 وسـایل و تـسهیلات بهداشتی

در هر کارگاه ساختمانی،بسته به محل،نوع کار،تعداد کارگران،زمان و ساعات کار،باید ضمن رعایت‌ مقررات‌ مربوط،تسهیلات رفاهی و بهداشتی زیر تأمین شود و در دسـترس کارگران قرار گیرد.

ب:در عملیات ساختمانی،به کارگرانی‌ که بطور مستمر با گچ،سیمان یا سایر مواد آلوده کننده تماس مستقیم‌ دارند‌،باید حتی المقدور یک بار برای هر شیفت کاری شـیر داده شـود.

 

 آب آشامیدنی

در تمام محلهای کار در کارگاه ساختمانی،باید آب آشامیدنی سالم و کافی در اختیار‌ کارگران‌ قرار گیرد.

آب آشامیدنی باید از منابع بهداشتی تأیید شده تهیه شود و کلیه نکات بهداشت از نظر سالم نگهداشتن مـخازن و ظـروف نگهداری آب آشامیدنی نیز رعایت گردد.

چنانچه در‌ کارگاه‌ ساختمانی‌ برای مصاف غیر آشامیدنی،آب‌ ذخیره‌ و نگهداری‌ شود،باید تابلوی«غیرقابل شرب» بر روی مخازن یـا شـیرهای برداشت آن نصب شود.

سرویسهای بـهداشتی:در هـر کارگاه ساختمانی،باید‌ به‌ ازای‌ هر 03 نفر کارگر،حداقل یک سرویس بهداشتی‌ محصور‌،با آب و وسایل کافی شستشو ساخته و آماده شود.

محلهای تعویض لباس (رخـتکن):در هـر کارگاه ساختمانی باید فـضاهای سـرپوشیده‌ کافی‌ و کاملا‌ بهداشتی، برای تعویض لباس کارگران فراهم شود.

غذاخوری،محل اقامت‌ و استراحت کارگران:در هر کارگاه ساختمانی باید محلهایی برای غذاخوری و اجتماع کارگران و همچنین محلهای مناسب کافی و مجزا برای‌ اقـامت‌ و اسـتراحت‌ موقت کارگرانی که به دلیل دوری محل کار از محل سکونت‌ آنها‌ یا دستور کارفرما مجبور به اقامت در کارگاه باشند،با وسایل و امکانات موردنیاز فراهم شود.

نور‌ و روشنایی‌:در‌ کلیه کارگاههای ساختمانی،بـاید نـور و روشنایی طـبیعی و مصنوعی کافی و مناسب و در صورت‌ لزوم‌ وسیله‌ روشنایی قابل حمل در محلهای کار،عبور و مرور،غذاخوری، اقامت و استراحت کـارگران فراهم شود‌.

تهویه‌:کلیه‌ محلهای کار، اقامت،استراحت و غذاخوری کارگران بـاید بـه صـورت طبیعی یا مصنوعی تهویه شوند‌ بطوری‌ که هوای کافی و سالم برای محلهایی فوق فراهم شود.

 سازه‌های حـفاظتی

نـرده استاندارد‌:حفاظی‌ عمودی‌ است که باید برای جلوگیری از سقوط افراد در اطراف و گوشه‌های نـمایان سـقفها و دیـوارهای‌ باز‌،رمپها،سکوهای کار، راهروها،راه‌پله‌ها،سقفهای موقت یا سایر محلهای کار و تردد کارگران‌ تـعبیه‌ شود‌.

نرده استاندارد باید در گوشه و اطراف رمپها،سکوهای کار،راهروها، سقفهای موقت و نـظایر آن‌که‌ از‌ زمین و کف یـا هـر مکان دیگری که بیش از 3 متر ارتفاع دارد‌،نصب‌ گردد‌.همچنین در مکانهایی که در مجاورت محلهای حفاری،گودبرداری و کابلهای فشار قوی قرار دارد و در‌ اطراف‌ تمام‌ قسمتهای باز سقفها یا دیوارهای باز که در فعالیتهای ساختمانی مـورد استفاده‌ قرار‌ نگیرند.نصب شود.

ارتفاع نرده استاندارد از کف طبقه یک سکوی کار نباید از 09 سانتیمتر‌ کمتر‌ و از 011 سانتیمتر بیشتر باشد،همچنین ارتفاع نرده راه‌پله نباید از 57‌ سانتیمتر‌ کمتر از 58 سانتیمتر باشد.

ساختمان و اجزای‌ سـازه‌ نـرده‌ باید دارای چنان مقاومتی باشند که بتوانند‌ در‌ مقابل حداقل 001 کیلوگرم فشار و ضربه وارد در تمام جهت مقاومت نمایند بعلاوه‌ نرده‌ باید مقاومت لازم را برای‌ موقعی‌ که در‌ معرض‌ برخورد‌ وسایل متحرک قرار گیرد، داشته بـاشد‌.

 پاخـورهای‌ چوبی

در قسمتهایی که امکان ریزش ابزار و مصالح ساختمانی از اطراف و گوشه‌های‌ نمایان‌ کفها و دیوارهای باز رمپها،سکوهای کار‌،گذرگاهها یا سقفهای موقت‌ و نظایر‌ آن وجود دارد،باید پاخورهایی‌ از‌ چوب مناسب به ضـخامت حـداقل 2/5 سانتیمتر و به ارتفاع 51 سانتیمتر نصب شود.در‌ داربست‌ معلق می‌توان از پاخور به‌ ارتفاع‌ 01‌ سانتیمتر استفاده نمود‌.

راهرو‌ و سرپوشیده موقتی: سازه‌ای است‌ حفاظتی‌ که به صورت موقت در پیاده‌روها یا سایر مـعابر عـمومی بـرای جلوگیری از خطرهای‌ ناشی‌ از پرتاب شـدن مـصالح و وسـایل و تجهیزات‌ ساختمانی‌ ایجاد می‌شود‌.

ارتفاع‌ راهروی سرپوشیده نباید کمتر‌ از 2/5 متر و عرض آن نیز کمتر از 1/5 متر یا عرض پیاده‌وی موجود باشد.

راهـرو بـاید‌ فـاقد‌ هرگونه مانع و دارای روشنایی لازم طبیعی‌ یا‌ مصنوعی‌ دائمی‌ بـاشد‌.

سـقف راهرو باید‌ توانایی‌ تحمل کلیه بارهای احتمالی وارد و حداقل فشار 007 کیلوگرم بر متر مربع را داشته باشد بعلاوه‌ سایر‌ قسمتهای‌ آن نـیز بـاید تـحمل بار مربوط و فشار‌ مذکور‌ را‌ داشته‌ باشند‌.

سقف‌ راهرو باید از الوار بـه ضخامت حداقل 5 سانتیمتر،طوری ساخته شود که از ریزش آب و مصالح به داخل آن جلوگیری به عمل آید.

اطراف بیرونی سـقف راهـرو‌،بـاید دارای حفاظ کاملی از چوب یا توری فلزی مقاوم به ارتفاع حداقل یـک مـتر باشد.زاویه این حفاظ را نسبت به کف می‌توان حداکثر 54 درجه به طرف خارج‌ اختیار‌ کرد.

اطـراف راهـرو سـرپوشیده که در مجاورت کارگاه ساختمانی قرار دارد،باید دارای حفاظی فلزی مانند حفاظ پنجره یا نرده‌ای به ارتفاع لازم مـطابق مـشخصات و ویـژگیهای مذکور در مبحث الزامات عمومی ساختمان(مبحث‌ چهارم‌ مقررات ملی ساختمان ایران)باشد.

سقف مـوقت و سـرپوش حـفاظتی:

سقف موقت و سرپوش حفاظتی،پوششی است حفاظتی،از قبیل توری یا تخته‌بندی (الوار)که‌ برای‌ جـلوگیی از آسـیب ناشی از‌ اثر‌ سقوط اشیا در کارگاه ساختمانی یا مجاورت آن برپا می‌شود.

سرپوش حفاظتی بـاید چـنان طـراحی‌ و ساخته می‌شود که در اثر ریزش مصالح با‌ ابزار‌ روی آن هیچ‌گونه خطری‌ متوجه‌ افرادی که در زیـر آن قـرار دارند نگردد.

 

پوشش موقت فضاهای باز،سقفها و دیوارها،باید با استفاده از تخته بـا ضـخامت 2/5 سـانتیمتر یا معادل آن برای سوراخهای تا دهانه 54‌ سانتیمتر‌ و تخته با ضخامت 5 سانتیمتر یا معادل آن برای سـوراخهای بـا دهانه بیش از 54 سانتیمتر صورت گیرد.برای سقفهای موقت که به صورت سـکوهای کـار مـورد استفاده قرار گیرند،باید‌ از‌ تخته‌هایی با‌ ضخامت 5 در 52 سانتیمتر که محکم به یکدیگر بسته شده بـاشند. اسـتفاده شـود.

تورهای ایمنی:در مورادی‌ که نصب سکوهای کار و نرده‌های حفاظتی استاندارد،در ارتفاع بـیش از‌ 3 مـتر‌ امکان‌پذیر‌ نباشد،باید برای جلوگیری از سقوط افراد از تورهای ایمنی با رعایت موارد زیر استفاده کرد:

تـورهای‌ ایمنی باید در فاصله‌ای که سازندگان آنها مشخص نموده‌اند،نصب شود، به نـحوی‌ کـه‌ ارتفاع‌ سقوط کارگران بیشتر از شش متر نـباشد و تـا آنـجا بالا برده شوند که فاصله کافی‌ بـر فـراز آنها برای برپایی و نصب اجزای ساختمان،حرکت ماشین‌آلات و نظایر آن وجود‌ داشته باشد.

بـرپایی و نـصب‌ تورهای‌ ایمنی، همچنین جمع‌آوری و بـرچیدن آنـها باید تـوسط شـخص ذیـصلاح و با استفاده از کمربندها و نگهدارنده‌های محکم ایـمنی صـورت گیرد این تورها قبل از استفاده و در مدت بهره‌برداری باید توسط شخص ذیصلاح بـازرسی‌ و کـنترل شوند،استفاده از تورهای فرسوده و آسیب‌دیده مـجاز نیست.

وسایل حفاظت فـردی

تعریف«وسایل حفاظت فردی» وسـایلی اسـت از قبیل کلاه ایمنی،کفش و پوتین،ماسک،نقاب و عینک،تورهای حفاظتی‌،کمربند‌ ایمنی،دسـتکش لاسـتیکی عایق،چکمه و نیم‌چکمه لاستیکی و لبـاس ایـمنی کـه کارگران،افراد خـوداشتغال و سـایر کسانی که در کارگاه سـاختمانی فـعالیت نمایند،باید متناسب با نوع کار خود آنها را مورد‌ استفاده‌ قرار دهند.

کلیه وسایل حفاظت فـردی بـاید از نظر کـیفیت مـواد مـورد استفاده و مشخصات فنی سـاخت،مورد تأیید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشند‌.

کلیه‌ وسایل حفاظت فردی باید بطور مـرتب تـوسط اشخاص ذیصلاح بازرسی و کنترل شده،در صـورت لزوم تـعمیر یـا تـعویض شـوند،تا همواره بـرای تـأمین حفاظت کارگران آماده باشند.

در تمام‌ محلهای‌ کار‌ باید لباس تمیز و متناسب با‌ نوع‌ کار‌ در اختیار کـارگران قـرار گـیرد.بعلاوه لباس کار باید طوری تهیه شـود کـه مـوجب بـروز حـادثه نـشود و کارگر بتواند با آن‌ به‌ راحتی‌ وظایف خود را انجام دهد.

 کلاه ایمنی

در‌ کلیه عملیات ساختمانی که در آنها احتمال وارد آمدن جراحاتی به افراد در اثر سقوط فرد یـا سقوط وسایل‌ و تجهیزات‌ و مصالح‌ وجود دارد،باید از کلاه‌های ایمنی با رعایت موارد زیر‌ ویژگیهای مندرج در استانداردهای شماره 0731 و 1831 ایران استفاده شود.

پوسته کلاه باید از مواد سخت و بادوام ساخته‌شده‌،تمام‌ لبه‌های‌ آن گرد و پرداخـت شـده باشد پوسته کلاه باید بطور محکم به‌ کلاف‌ یراقی که روی سر مصرف‌کننده جای می‌گیرد،متصل شود و فاصله آزاد ین کلاف یراق و پوسته کلاه‌ نباید‌ از‌ 91 میلیمتر کمتر باشد.

کلاه‌های ایمنی نـو یـا آنهایی که قبلا مورد‌ استفاده‌ قرار‌ گرفته‌اند،باید قبل از اینکه در اختیار کارگران قرار گیرد،توسط اشخاص ذیصلاح کنترل‌ و اجازه‌ استفاده‌ از آنها داده شود.

کـفش و پوتـین ایمنی

الف:برای کارگرانی که هـنگام کـار،پاهای‌ آنها‌ در معرض خطر برخورد با اجسام داغ و برنده یا سقوط اجسام قرار دارد‌،باید‌ کفش‌ و پوتین ایمنی با رعایت استاندارد شماره 6311 ایران تهیه شود و در اخـتیار آنـها قرار‌ گیرد‌.

ب:کفشها و پوتـینهای ایـمنی را باید به راحتی پوشید و درآورد،بند کفشها و پوتینهای ایمنی‌ باید‌ به‌ آسانی باز و بسته شود.

 عینک و نقاب حفاظتی

به هنگام جوشکاری،برشکاری، آهنگری،ماسه‌پاشی(سند‌ پلاستیک‌)و نظایر آنها که نوع کـار بـاعث ایجاد خطرهایی برای صورت و چشم کارگران‌ می‌شد‌،باید‌ عینک و نقابهای حفاظتی مخصوص اینگونه کارها مطابق استاندارد شماره 6211 ایران تهیه شده،در اختیار‌ آنان‌ قرار‌ گیرد.

دستکش حفاظتی

برای حفاظت دست جـوشکاران و سـایر کارگران سـاختمانی که‌ با‌ اشیای داغ و برنده،از قبیل اوراق فلزی و شیشه‌های جام سروکار دارند،باید دستکشهای برزنتی یا چرمی‌ ساقه‌دار‌ مـطابق با ویژگیهای استاندارد شماره 4671 ایران تهیه شود و در اختیار آنها‌ قرار‌ گـیرد.

 دسـتکشهای لاسـتیکی عایق

الف:به منظور‌ حفظ‌ جان‌ کارگران برق کار که به هنگام کار‌ با‌ شبکه تحت فشار بـرق ‌ یا وسایل برقی در معرض خطر برق‌گرفتگی قرار دارند،باید‌ عـلاوه‌ بـر‌ ابزار ویژه این دستکش،کفش و کلاه مخصوص‌ عایق‌ الکتریسیته‌ با‌ رعایت‌ استاندارد‌ شماره 5461 ایران تهیه شود و در اختیار آنان قرار گیرد.

دستکشهای لاستیکی عایق پس از هربار مصرف باید طبق ضوابط و ویـژگیهای اسـتاندارد شماره 5461 ایران توسط افراد‌ مجدد آماده شود.

در محل کارهای مرطوب یا برای کارهایی که در آب انجام می‌شود،به منظور حفاظت پای کارگران در مقابل آب و گل و نظایر آن باید به تناسب نوع‌ کار‌،چـکمه و نـیم‌چکمه لاسـتیکی با رعایت استاندارد شماره 3831 ایـران تـهیه شـده،در اختیار آنها قرار گیرد.

 لباس ایمنی برای جوشکاری و مشاغل مشابه

برای جوشکاری و مشاغل مشابه آن‌که کارگران در‌ معرض‌ سوختگی و جراحات دیگر قـرار دارنـد،بـاید لباس ایمنی با رعایت ویژگیهای استاندارد شماره 7731 ایـران تـهیه شود و در اختیار آنان قرار گیرد.

در‌ مواردی‌ که جلوگیری از انتشار گرد‌ و غبار‌ و مواد شیمیایی یا تهویه محیط آلوده به مواد مـزبور،از لحـاظ فـنی ممکن نباشد،باید ماسک یا وسایل حفاظتی مناسب تهیه شـود و در اختیار‌ کارگران‌ قرار گیرد.

 کمربند ایمنی

برای جوشکاری،سیمکشی یا هر نوع کـار دیـگر در ارتـفاع بیش از 3 متر که امکان تعبیه سازه‌های حفاظتی برای جلوگیی از سقوط کـارگران مـقدور نباشد‌،باید‌ کمربند ایمنی تهیه شود و در اختیار کارگران قرار گیرد.

منبع:http://www.ariyadar.com/mm/amniat

نوشته اصول ایمنی در ساختمان سازی اولین بار در سازه های حفاظتی در ساختمان سازی. پدیدار شد.

]]>
http://ariya.zarinblog.ir/2018/12/27/%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/feed/ 1