تولید پروفیل های پالترود شده برای استفاده در پنجره های مرتفع

با استفاده از رزین تقویت شده با الیاف شیشه، تولید کنندگان می توانند با فناوری پالتروژن برای اماکن تجاری مرتفع پروفیل قاب پنجره تولید کنند و در بازار ساخت و ساز جایگاه برتری پیدا کنند. طبق آماری که انجمن طراحان داخلی آمریکا منتشر کرده است، در سالهای آتی تولید پروفیل پنجره به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. در این گزارش آمده است که به مدت ده سال تولید کنندگان در و پنجره و حفاظ پنجره آهنی و دیگر اجزای ساختمانی با فراز و نشیب های بی سابقه ای روبرو بوده اند. در سال 2005 میلادی، کشور آمریکا در مجموع 5/70 میلیون عدد انواع مختلف پنجره تولید نمود اما در سال 2009 میلادی این میزان 45 درصد کاهش یافت و به 9/38 میلیون عدد رسید. خبر خوش این است که در سال های اخیر بازار پنجره مجدداً رونق گرفته است. به عنوان مثال در سال 2011 میلادی 7/42 میلیون عدد پنجره در آمریکا تولید شد و قرار است که در سال جاری بیش از 48 میلیون عدد پنجره تولید گردد. از کل 7/42 میلیون پنجره ای که در سال 2011 میلادی تولید شد، 4/29 میلیون پنجره از جنس وینیل بود که حدود 69 درصد بازار پنجره را به خود اختصاص داد. پنجره های چوبی با روکش وینیل یا فلز (20 درصد) و پنجره های آلومینیومی (6درصد) به ترتیب در بازار پنجره رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. 2/1 میلیون عدد پروفیل و قاب پنجره از جنس الیاف شیشه نیز 3% کل بازار پنجره را در اختیار داشتند.

در سال 2011 میلادی بیش از دو برابر سال 2009 میلادی پنجره هایی از جنس الیاف شیشه تولید شد و تا سال 2014 میلادی هم سالانه 6/2 میلیون عدد از این پنجره ها تولید خواهد شد. افزایش تقاضا برای پنجره هایی با کارایی بالا باعث شده است تا در فرآیند پالترود کردن پروفیل پنجره نوآوری هایی ایجاد گردد تا به این وسیله بتوان قاب پنجره هایی از جنس الیاف شیشه که با فرآیند پالتروژن تولید می شوند نسبت به پنجره های چوبی یا پی وی سی که هنوز بازار ساخت و ساز اماکن مسکونی را در قبضه خود دارند، از استحکام ابعادی، مقاومت در برابر ضربع و دوام بیشتری برخوردار می باشند ضمن اینکه رنگ آنها نیز ثابت می ماند. پنجذه های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه در برابر گرما از خود مقاومت زیادی نشان می دهند به همین دلیل انتظار می رود که در بازار ساخت و سازهای واحدهای تجاری مرتفع جایگزین پنجره های آلومینیومی کردند و دوام و زیبایی این اماکن را افزایش دهند.

الیاف شیشه رسانایی گرمایی پایینی دارند بنابراین می توان با استفاده از آنها پنجره هایی تولید نمود که ضریب انتقال حرارت آنها یک دوم یا یک سوم پنجره های آلومینیومی باشد. به علاوه انرژی مصرفی برای تولید پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه یک پنجاهم انرژی است که برای استخراج آلومینیوم از بوکسیت (سنگ معدن فلز آلومینیوم) صرف می شود. بنابراین با استفاده از پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه ارزان تر تمام می شود که این امر، هم به نفع تولید کننده هم به نفع مشتری خواهد بود ضمن اینکه به محیط زیست هم آسیب کمتری می رسد. از آنجا که طی ده سال گذشته قیمت سوخت همواره افزایش داشته است،طراحان و مالکان ساختمان ها دریافته اند که به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی می توانند قاب های آلومینیومی را با نمونه کامپوزیتی جایگزین کنند.البته از زمانی که قرار شد در شهرهای بزرگی نظیر نیویورک برنامه “ساختمان سبز” (ساختمان هایی که انرژی کمتری هدر می دهند) اجرا گردد، دست اندکاران احداث ساختمان به فکر استفاده از پروفیل کامپوزیتی افتاده بودند. طرفداران برنامه “ساختمان سبز” و مالکانی که خواهان شرکت در این برنامه بودند، برای تولید کنندگان مواد اولیه این پروفیل ها و برای تولید کنندگان پروفیل های مذکور فرصت گرانبهایی را ایجاد نمودند.

شرکت سیریس انرژی (واقع در ایالت کالیفرنیا) یکی از پیشگامان تولید پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه می باشد آقای رابرت کلارک، مدیر فروش شرکت مذکور اظهار داشت: “شرکت ما پروژه ای در دست اجرا دارد که در آن باید هر چه زودتر پنجره های تمام واحدهای تجاری کالیفرنیا را با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگزین کنند.” حدود دو سال پیش شرکت سیریس انرژی برخی از پنجره های چوبی و فولادی دو ساختمان سه طبقه دانشگاه کلورادو یعنی خوابگاه دانشجویان و موزه تاریخ طبیعی  را با پروفیل های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگزین نمود. لازم به ذکر است خوابگاه دانشجویان که در ساختمان وودبری قرار گرفته است یکی از قدیمی ترین بناهای این دانشگاه می باشد که در قرن 19 میلادی احداث شده است و موزه تاریخ طبیعی نیز در ساختمان بروس کرتی دانشگاه قرار دارد. در خوابگاه دانشجویان هشت پنجره فولادی و آلومینیومی با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگزین شدند و در موزه تاریخ طبیعی نیز به جای هشتاد و چهار قاب چوبی به رنگ بژ، از پروفیل های جدید استفاده گردید. قاب های پلیمری توسط شرکت اینلاین (واقع در کانادا) و با فرآیند پالتروژن ساخته شدند و در سایت شرکت سیریس انرژی که 3،344 متر مربع مساحت دارد و در شهر کلورادو مستقر می باشد، مونتاژ گشتند.

پنجره

سومین پروژه ای که در دانشگاه کلورادو اجرا گشت مربوط به سال 2009 مسلادی است که در آن شرکت سیریس انرژی با اتفاده از قاب های سری 400 شرکت اینلاین تمام پنجره های رو به خیابان دانشکده هنرهای تجسمی را با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه جایگرین نمود. لازم به ذکر است که اجرای پروژه مذکور 63 میلیون دلار هزینه برداشت. 60% پروفیل هایی که در این سه پروژه مورد استفاده قرار گرفتند از رووینگ الیاف شیشه نوع E، رزین پلی استر و افزودنی های شیمیایی دیگر تشکیل شده بود. ضمناً زوایا و لبه های این پروفیل ها با مت الیاف شیشه تقویت شده بودند.
دانشگاه کلورادو با شرکت لارسون اینجینیرنگ (واقع در شیکاگو) قراردادی امضا کرد مبنی بر اینکه شرکت مذکور بر این سه پروژه نظارت داشته باشد تا در پروفیل هایی که با فرآیند پالتروژن شرکت اینلاین تولید شده بودند، استانداردهای بین المللی ساخت و ساز رعایت گردد  و سازه های مذکور یتوانند بار باد را تا سرعت 177 کیلومتر بر ساعت تحمل کنند. از آنجا که دانشگاه کلورادو در دامنه رشته کوههای راکی قرار دارد و هر چند وقت یکبار در معرض وزش بادهای شدیدی با سرعت 129 الی 161 کیلومتر بر ساعت قرار می گیرد، باید سازه های ساختمانی که در آن بکار می روند بار باد را به خوبی تحمل کنند.

از این رو در آن زمان استفاده از پروفیل های پالترود شده الیاف شیشه با چالش هایی روبرو بود زیرا استحکام این پروفیل ها در جهت عرضی تنها 25% استحکام آنها در جهت طولی می باشد. این نقیصه باعث می گردد که پروفیل های بلند پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه بیشار از پروفیل های آلومینیومی و فولادی دچار شکست شوند و از آنجا که طول برخی از پنجره های دانشگاه کلورادو به 330 سانتیمتر هم می رسید، در هر سه پروژه قسمت های حساس پروفیل های کامپوزیت الیاف شیشه با فولاد تقویت شدند. البته ضخامت لایه فولادی را تا جایی که امکان داشت کم گرفتند تا از اتلاف گرما جلوگیری شود.
در هر سه پروژه دانشگاه کلورادو قاب های پروفیل کامپوزیت الیاف شیشه نسبت به قاب های آلومینیومی عایق صوت بهتری بودند. در ساختمان بروس کرتیس که باید میزان رطوبت بالا نگاه داشته می شد (بیش از 40 درصد) تا حیوانت تاکسیدر می شده (خشک شده) داخل آن سالم باقی بمانند، مقاومت بالای پروفیل ها در برابر گرما باعث می شد روی آنها بخار آب تشکیل نشود اما پنجره های آلومینیومی از این مزیت بی بهره بودند و دچار پوسیدگی می شدند.
همرنگ درآوردن پروفیل های کامپوزیتی با سایر پنجره های دانشگاه نیز کار مشکلی نبود. در خوابگاه دانشجویان و موزه تاریخ طبیعی دانشگاه کلورادو قاب ها و ساش های (لنگه) پنجره های جدید دقیقاً همرنگ پنجره های قبلی درآمد. برای زیباسازی، در برخی از پنجره های دانشکده هنرهای تجسمی از قاب های آلومینیومی ترمال بریک (مخصوص شیشه های دوجداره) استفاده شده بود. آقای کلارک اظهار داشت: “آنقدر رنگ بنز پروفیل های جدید به رنگ قاب ترمال بریک زیر آنها نزدیک بود که هیچ کس نمی توانست تشخیص دهد دو پنجره مجاور هم، یکی از جنس آلومینیوم و دیگری از کامپوزیت الیاف شیشه است.”

 

نسبت ترکیبی که در پروفیل های جدید رعایت شد، باعث گردید کارایی آنها افزایش یابد

پنجره

 

 

علیرغم موفقیت هایی که در تولید پروفیل های کامپوزیت الیاف شیشه وجود داشت، مهندسان می توانند فقط در واحدهای تجاری کمتر از چهار طبقه از پروفیل های مذکور استفاده نمایند، در صورتیکه خواص سازه ای رزین پلی استر موجود در این پروفیل ها ارتقاء می یافت و این رزین از انتشار حریق و دود به طور چشمگیری جلوگیری می کرد، آنگاه می توانستند در واحدهای تجاری مرتفع نیز از آنها استفاده کنند. به همین منظور طی دهه گذشته تولید کنندگان پنجره روی برنامه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری هنگفتی کردند تا بتوانند به رزین مناسبی دست پیدا کنند که در واحدهای تجاری مرتفع از کارایی بالایی برخوردار باشد و هم اکنون نیز نتیجه تحقیقات مذکور به ثمر نشسته است. اخیراً چند ماده جدید تولید شده است که برای پروفیل های کامپوزیت الیاف شیشه بازار جدیدی ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال اخیراً شرکت اینلاین یک رزین پلی استر جدید تولید نموده است که خواص آن مطابق محصولات درجه B استاندارد ASTM E84-12 می باشد و از گسترش حریق و دود جلوگیری می کند.

پروفیل هایی که در آن ها رزین مذکور به کار رفته است، آزمایش هایی را پشت سر گذرانده اند که ثابت می کند هنگام حریق سطح آنها آتش نمی گیرد. شرکت اینلاین یکی از دو شرکت تولید کننده پنجره در آمریکای شمالی است (شرکت دیگر آرکیتکچرال فایبرگلاس است که در اوهایو مستقر می باشد) که در پنجره هایی که تولید می کند از رزین پلی استر و الیاف شیشه تقویت کننده استفاده شده است و خواص آن مطابق درجه B استاندارد ASTM E84-12 می باشد. طبق استاندارد بین المللی ساخت و ساز که در سال 2009 میلادی به روز شده است، در صورتیکه 10% دیوارهای خارجی ساختمان ها از پنجره های پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه تشکیل شده باشد، باید خواص مکانیکی این پنجره ها طبق درجه B استاندارد ASTM E84-12 باشد و اگر بیش از 10% دیوارهای خارجی ساختمان ها از پنجره های مذکور تشکیل شده باشد، باید خواص مکانیکی آنها طبق درجه A استاندارد ASTM E84-12 باشد. طبق درجه B استاندارد ASTM E84-12 ، ضریب انتقال حرارت موادی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند باید بین 25 الی 75 باشد. نتایج آزمایش هایی که طبق استاندارد مذکور صورت گرفت حاکی از آن است که ضریب انتقال حرارت رزین پلی استر شرکت اینلاین30 می باشد. به گفته آقای آنتونی بارتولینی، مدیر فروش شرکت اینلاین، تولید رزین جدید از لحاظ فنی با چالش هایی همراه بود زیرا در رزین پلی استر این شرکت خاصیت جلوگیری از گسترش حریق و خاصیت جلوگیری از انتشار دود با یکدیگر ارتباط معکوس دارند.

به عبارت دیگر هر چه درصد ماده افزودنی به تعویق اندازه حریق بیشتر باشد، شعله کمتر گسترش می یابد اما دود بیشتر منتشر می گردد. ضمناً اگر از ماده افزودنی به مقدار زیاد استفاده شود، بر روی خواص ساختاری رزین جدید تأثیر معکوس خواهد گذاشت. با این وجود به گفته آقای بارتولینی، شرکت اینلاین مطمئن است اگر از رزین مذکور به مقداری که روی بسته بندی آن درج شده است استفاده گردد، رزین پلی استر جدید با ضریب انتقال حرارت کمتر از25 ، از لحاظ گسترش حریق مانند محصولات درجه A استاندارد ASTM E84-12 عمل خواهد کرد. به ندرت پیش می آید که 10% دیوارهای نمای خارجی واحدهای تجاری از پنجره های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه تشکیل شده باشد بنابراین اگر رزین پلی استر جدید خواص محصولات درجه B را هم داشته باشد، طبق استاندارد بین المللی ساخت و ساز که در سال 2009 میلادی به روز شده است، به کارگیری آن در واحدهای تجاری بیش از چهار طبقه بلامانع خواهد بود.
پنجرهبرای تولید قاب های پنجره با کیفیت بالا می توان به جای رزین پلی استر از رزین پلی اورتان نیز استفاده نمود زیرا استحکام کششی، استحکام خمشی و مقاومت رزین پلی اورتان در مقابل ضربه دو الی سه برابر رزین پلی استر می باشد.

برای تولید کنندگان پنجره های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه که مایلند در واحدهای تجاری از سازه های پیشرفته استفاده کنند، رزین پلی اورتان یک استاندارد طلایی می باشد. علیرغم تمام مزیت هایی که رزین پلی اورتان دارا می باشد، به دو دلیل فعلاً نمی توان در واحدهای تجاری مرتفع از آن استفاده نمود. دلیل اول این است که قاب هایی که در آنها رزین پلی اورتان با الیاف شیشه تقویت می گردد از قابلیترنگ پذیری بالایی برخوردار نیستند و دلیل دوم این است که طبق استاندارد بین المللی ساخت و ساز، این رزین نمی تواند در واحدهای تجاری مرتفع مانع گسترش حریق و انتشار دود به طبقات بالاتر گردد.
شرکت گراهام آرکیتکچرال (واقع در یورک ایالت پنسیلوانیا) ادعا می کند اولین شرکت در آمریکای شمالی است که به تازگی پروفیل پالترود شده ای به بازار وارد کرده است که در آن رزین پلی اورتان با الیاف شیشه تقویت شده است و هیچکدام از معایب بالا را ندارد. این پنجره که با نام تجاری GTHURM شناخته می شود، از پروفیل پالترودشده ای ساخته شده است که حدود 80% آن از استرند ممتد الیاف شیشه و 20% آن از رزین پلی اورتان می باشد. در تولید پنجره GTHURM، سه شرکت گراهام آرکیتکچرال، گراهام اینجینیرینگ و بایرمتریال ساینس (واقع در شهر پیتسبورگ ایالت پنیلوانیا)با یکدیگر همکاری داشتند. شرکت گراهام اینجینیرینگ که از زریمجموعه هایی شرکت گراهام آرکیتکچرال است پروفیل مذکور را به روش پالتروژن ساخته است و شرکت بایرمتریال ساین نیز رزین تقویت شده انحصاری را تولید کرده است.

یکی از نوآوری های مهمی که در تولید این پروفیل به کار رفت، این بود که بعد از چخت شدن پروفیل با استفاده از یک فناوری جدید سطح پروفیل پرداخت می شد و به این ترتیب رنگ به خوبی روی پروفیل می نشست. در پروفیل هایی که حاوی درصد بالایی از الیاف شیشه می باشند، اجرای چنین فناوری بسیار مشکل است. برای رنگ آمیزی پروفیل های مذکور از رنگ کینار که توسط شرکت آرکما (واقع در شهر پروس ایالت پنسیلوانیا) تولید می گردد، استفاده شده است به این ترتیب مشتریان می توانند پنجره GTHURM را در رنگ های متنوعی سفارش دهند. لازم به ذکر است که برای استفاده کردن از رنگ کینار در پروفیل های پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه، مجوز انجمن طراحان داخلی آمریکا اخذ گردیده است.
به گفته آقای جیم مارکو، مدیر فروش شرکت گراهام اینجینیرینگ، در حال حاضر پروفیل های پنجره GTHURM در حال پشت سر گذاشتن آزمایش های استاندارد ASTM E48-12 می باشند اما استانداردهای خود شرکت گراهام روی این پروفیل ها آزمایش شده است و نتیجه حاکی از آن می باشد که پنجره های آلومینیومی و پنجره GTHURM هیچکدام مانع انتشار حریق نمی گردند. ضریب انتقال حرارت پنجره هایی که رزین پلی اورتان آنها با الیاف شیشه تقویت شده است کمتر از 18% است. برای اولین بار پنجره GTHURM در چندین شعبه شرکت بایر متریال ساینس  که در شهر پیتسبورگ قرار دارند، جایگزین پنجره های قدیمی شد. به گفته آقای مارکو، به شرکت گراهام آرکیتکچرال پروژه هایی پیشنهاد شده است که یکی از آنها استفاده از پنجره GTHURM در ساختامن اداره پلیس می باشد. در اجرای این پروژه ها شرکت اینلاین پروفیل های پلی اورتان تقویت شده با الیاف شیشه را به روش پالتروژن تولید خواهد کرد. به گفته شرکت اینلاین اولین نمونه این پروفیل در اوایل سال آینده آماده نصب خواهد بود. به گفته آقای برنارد راکیکی، رییس شرکت اینلاین، برای تولید پروفیل پلی اورتان تقویت شده با الیاف شیشه، این شرکت فناوری ابداع نموده است که با استفاده از آن حین مرحله تولید، رنگ آمیزی و تزئینات دیگر صورت می گیرد و به این ترتیب بعد از تولید، لازم نیست پروفیل مذکور مجدداً رنگ آمیزی شود. در حال حاضر رکت اینلاین قصد دارد از پروفیل های مذکور در واحدهای تجاری کمتر از چهار طبقه استفاده کند.
پروفیل جدید در انتظار صدور مجوز نصب در واحدهای تجاری مرتفع
آقای کلارک، رییس شرکت سیریس انرژی معتقد است که در آینده از پروفیل پلی اورتان تقویت شده با الیاف شیشه در واحدهای تجاری مرتفع استفاده خواهد شد و این در حالی است که قبلاً در این اماکن استفاده از پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه ممنوع بود. به گفته آقای کلارک، شرکت سیریس انرژی در پی آن است تا از شهرداری نیویورک مجوزی دریافت نماید که بر اساس آن بتواند تمام پنجره های یک ساختمان هشت طبقه را با پنجره هایی جایگزین کند که جزء محصولات درجه B استاندارد پیشگیری از گسترش حریق می باشند. آقای کلارک مطمئن است که این مجوز را به دست خواهد آورد اما می داند که هنوز بر سر راه تولیدکنندگان و فروشندگان پنجره های کامپوزیتی چالش هایی وجود دارد که باید هر چه زودتر نسبت به برطرف کردن آنها اقداماتی صورت گیرد. او برای روشن تر شدن موضوع اینگونه توضیح داد که: “بیش از چهل سال است که در صنعت تولید پنجره از آلومینیوم استفاده می گردد اما در ساختار آلومینیوم پیچیدگی هایی وجود دارد که شکل دهی و قالبگیری آن، نگاه داشتن آلومینیوم توسط فیکسچر و اجرای عملیات لازم بر روی آن و استفاده از آلومینیوم به عنوان براکت (قطعه ای L مانند یا سه گوش که در معماری به صورت معکوس روی دیوار می چسبد و برای تحمل وزن مورد استفاده قرار می گیرد) را با مشکلاتی مواجه می سازد اما در مورد پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه چنین چالش هایی وجود ندارد.” به گفته آقای کلارک عملاً در جایگزین نمودن آلومینیوم با پروفیل پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه هیچ مانعی وجود ندارد ضمن اینکه این جایگزینی با استاندارد بین المللی ساخت و ساز هیچ مغایرتی ندارد بنابراین لازم است که این جایگزینی هر چه زودتر صورت بگیرد.
تلاش شرکت سیری انرژی در اخذ مجوز از شهرداری نیویورک نشانگر آن است که نمی توان از مزایای پلیمرهای تقویت شده با الیاف شیشه چشم پوشی کرد. تولید کنندگان پنجره باید با طراحان ساختمان و با شرکت های ساخت و ساز ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا بتوانند با جلب حمایت دولت محلی و ایالتی به رویای آقای کلارک جامه عمل بپوشانند.
استفاده از پلیمرهای تقویت شده با الیاف شیشه در ساختمان های مسکونی
خواص مکانیکی پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه نظیر رسانایی حرارت پایین،دوام، ثبات ابعادی و خواص عایق صوت باعث شده است که نه تنها واحدهای تجاری به استفاده از این محصول علاقمند گردند بلکه بازار واحدهای مسکونی نیز خواهان استفاده از آن باشد. قاب های تقویت شده با الیاف شیشه از پنجره های وینیل گران تر هستند همین امر باعث شده است که اینمحصولات نتوانند در بازار پنجره سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهند. به همین خاطر تولید کنندگان پنجره پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه تلاش می کنند کیفیت محصولات خود را ارتقاء داده، بر دوام و زیبایی آن بیافزایند و هزینه تولید آنها را پایین بیاورند تا پنجره های مذکور در بازار به جایگاه برتری دست یابند.
پنجرهآقای اَل دوئک، رییس شرکت تولید درو پنجره داکستون (واقع در شهر مانیتوبای کانادا)، اظهار داشت: “مشتریان این شرکت نه تنها حاضر نیستند در ساختمان های جدید از پنجره های وینیل یا آلومینیوم استفاده کنند بلکه نسبت به جایگزین کردن پنجره های قبلی خود با پنجره های مذکور هم علاقه ای نشان نمی دهند. دلیل این بی علاقگی می تواند این باشد که پنجذه های آلومینیومی عایق حرارتی مناسبی نیستند و پنجره

های وینیل هم دوام چندانی ندارند ضمن اینکه این پنجره ها در مدل ها و رنگ های متنوع تولید نمی شوند.” شرکت داکستون قصد دارد با تولید پنجره های عایق حرارتی و ایجاد تنوع در رنگ، روکش و قاب آنها به نیاز مشتریان خود پاسخ دهد و در بازار این محصول جایگاه برتری پیدا کند. شرکت مذکور قاب های مورد نیاز خود را از شرکت اینلاین خریداری می کند. شرکت داکستون برای شرکت اکولوژی لند (واقع در شهر آلبرتای کانادا) پنجره های سه جداره ای تولید می کند که فضای بین آنها با گاز آرگون پر شده است و به این ترتیب از اتلاف گرما جلوگیری می گردد. به عبارت دیگر پنجره های سه جداره داکستون 80% بیش از پنجره های دوجداره از هدر رفتن گرما در زمستان و از بالا رفتن دما در تابستان جلوگیری می کنند. در پروفیل پنجره شرکت داکستون، الیاف شیشه و رزین پلی استر به نسبت 60 به 40 به کار رفته اند. شکرمت اکولوژی لند واحدهای مسکونی احداث می کند که در آنها از پنجره شرکت داکستون استفاده شده و اتلاف انرژی در آنها به صفر رسیده است. آقای دوئک اظهار داشت: “شرکت داکستون تولید پنجره های پروفیل تقویت شده با الیاف شیشه را در کانون توجه خود قرار داده است و سعی دارد روز به روز برکارایی آن بیافزاید. به این ترتیب مشتریان داوطلبانه به استفاده از این محصول روی خواهند آورد و لازم نیست ما آنها را متقاعد کنیم تا از محصولات ما استفاده کنند.”
شرکت تیل پلاستیکس (واقع در ایالت ویسکانسین آمریکا) برای تولید کنندگان بزرگ در و پنجره و نورگیر، چارچوب و قاب تولید می کند. شرکت مذکور در پروفیل های خود از رزین های کرماسختی نظیر وینیل استر، پلی استر و اپوکسی استفاد می کند. لازم به ذکر است که رزین های مذکور با الیاف آرامید، کربن و شیشه تقویت شده اند. به گفته آقای تام تاپسون، مدیر اجرایی شرکت تیل پلاستیکس، توجه این شرکت به خواست مشتریان و مهارت آن در تولید پروفیل به روش پالتروژن باعث شده است که این شرکت بتواند در و پنجره های منحصر به فرد زیبا و با کارایی بالا تولید نماید و بازار این محصول در دست بگیرد. آقای تامپسون اظهار داشت: “از آنجا که پنجره ها پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه از کیفیت بالایی برخوردارند، اگر مردم یک مرتبه آنها را در منازل یا در محسط کار خود نصب کنند هرگز نه به  حفاظ پنجره و نه به پنجره دیگری نیاز نخواهند داشت. اما پنجره وینیل از چنین کیفیتی برخوردار نیست.: آقای تامپسون پیش بینی می کند که به موازانات بازار ساخت و ساز، طی پنج سال آینده تولیدات این شرکت نیز رشد دو رقمی داشته باشد.
شرکت اینلاین سری جدید پنجره های آویز دوبل Eternity 9000 را تولید نموده است که از زیبایی چشمگیری برخوردار می باشند. آقای بارتولینی، مدیر فروش شرکت اینلاین، اظهار داشت: “پنجره های جدید سری Eternity با سری قبلی پنجره های آویز دوبل این شرکت که با نام SOVEREIGN شناخته می شدند، فقط از لحاظ ظاهری تفاوت دارند. به این ترتیب که در پنجره های جدید از تزئینات کمتری استفاده شده است اما خط دید (خطی که در امتداد آن اجسام دور دیده می شوند) به حداکثر رسیده استو. به علاوه برای زیباتر نشان دادن پنجره، لبه آن پهن تر گرفته شده است.ضمناً در پنجره های جدید از پنج رنگ اصلی و طیفی از رنگ ها و روکش های سنتی استفاده شده است. به عنوان مثال نمای داخلی پنجره با رنگ بلوط قرمز روکش شده است. البته زیبایی ظاهری این پنجره تنها مزیت آن نمی باشد. پنجره های جدید سری Eternity طبق استاندارد ستاره انرژی که در سال 2013 میلادی به روز گردید، تولید شدند.”لازم به ذکر است که ستاره انرژی استانداردی بین المللی است که برای اولین بار در سال 1992کشور آمریکا آن را وضع نمود.

خانه هایی که تحت استاندارد ستاره انرژی تولید می شوند، نسبت به خانه های معمولی 15% کمتر انرژی هدر می دهند. پهنای چشمه (قسمتی از قاب پنجره که شیشه در آن کار گذاشته می شود) پنجره های Eternity 6/28 میلیمتر است به همین خاطر می توان شیشه های ضخیم سه جداره را نیز در آن کار گذاشت. آقای بارتونیلی گفت: “پهنای چشمه پمجره های دو جداره اینقدر زیاد نمی باشد.”
همزمان با بهبود اوضاع اقتصادی و رشد بازار ساخت و ساز، تولیدکنندگان پنجره توانستند هم بر مشکلات فنی که بر سر راه پالترود کردن پروفیل های جدید وجود داشت فائق آیند و هم توانستند بر مشکلاتی غلبه کنند که سر راه زیبا از آب درآوردن قاب پنجره وجود داشت. به عبارت دیگر تولید کنندگان توانستند در پروفیل های جدید از رنگ های متنوع استفاده نمایند و قدرت تحمل بار را در آنها افزایش دهند. تولید پنجره پلیمر تقویت شده با الیاف که تمام مزایای مذکور را دارا می باشد، بسیار گران تمام می شود بنابراین عملاً استفاده از آنها در واحدهای مسکونی و تجاری مرتفع مقرون به صرفه نیست. برای معماران و صاحبان واحدهای مسکونی و تجاری،زیبا بودن پنجره های پلیمر تقویت شده در درجه دوم اهمیت قرار دارد به عبارت دیگر آنها به کیفیت و دوام پنجره بیشتر اهمیت می دهند. با اوضاع اقتصادی فعلی نمی توان مطمئن بود که بازار ساخت و ساز همچنان رونق داشته باشد، اما اگر چنین شد تولید کنندگان پنجره می توانند روی زیباسازی پنجره های مذکور بیشتر سرمایه گذاری کنند و مطمئن باشند که سود این کار به خودشان برمی گردد. به عبارت دیگر تولید کنندگان مذکور شاهد آن خواهند بود که نسبت به دوره قبل از بحران اقتصادی، تجارت آنها رشد بیشتری داشته است.

منبع: استفاده از پروفیل های پالترود در پنجره های مرتفع

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *